رستورانی که محفلی برای کتابخوانی شد / حبیب الله شایسته تقدیر بعنوان مروج کتاب و کتابخوانی | ساوه نار پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳۰۷:۰۸:۴۴
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

حبیب الله محلوجی متولد سال ۱۳۲۳ در شهرستان ساوه است . وی که پدری کشاورز داشت خود نیز به شغل کشاورزی مشغول شد و از سال ۱۳۷۲ نیز رستورانی با نام ” کشاورز ” در یکی از خروجی های شهر ساوه بنا کرد .

وی که از تاسیس رستورانش بالغ بر ۲۷ سال میگذرد از سال ۱۳۸۰ به فکر ایجاد محیطی در درون رستوران جهت فراهم کردن کتاب برای مشتریان افتاد و بالغ بر یک هزار جلد از کتب مختلف به خصوص رمان و تاریخ را در خود جای داد .

از سال ۱۳۹۲ شروع به ساخت ساختمان کتابخانه رستوران کرد و در سال ۹۴ اقدام به تجهیز آن نمود . از سال ۹۶ فعالیت آن را بصورت غیررسمی آغاز کرد و یک سال بعد نیز عضوگیری خود را به صورت رسمی آغاز نمود .

در هفتمین دوره مروجان کتابخوانی در کشور که اسفندماه جاری بصورت مجازی برگزار شد , حبیب الله محلوجی از ساوه به عنوان رستوران‌دار مروج کتاب و برگزار کننده جلسات کتابخوانی شایسته تقدیر شناخته شد .

به همین بهانه در گفتگو با این مروج کتاب با وی و نحوه فعالیتش بیشتر آشنا شدیم.

حبیب الله محلوجی هدف از تاسیس کتابخانه در رستوران را انجام یک کار عام المنفعه برای شهر و ترویج فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد و گفت : من همواره بر این باور هستم که اگر هر انسان حتی یک جمله را از کتابی فراگیرد تاثیرش را در زندگی آن فرد خواهد گذاشت.

وی افزود : بیشتر فعالیت های کتابخانه معطوف به کودکان است که در این خصوص قبل از شیوع بیماری کرونا ویژه برنامه هایی برای کودکان برگزار میکردیم و برنامه شاهنامه خوانی بانوان نیز برپا بود .

این مروج کتاب با اشاره به اینکه در این کتابخانه انواع کتاب و کتب نفیس بعنوان دانشنامه در اختیار عموم است خاطرنشان کرد : در حال حاضر و بدلیل شرایط موجود تنها ۲ روز در هفته امکان مراجعه افراد به کتابخانه وجود دارد اما شهروندان میتوانند کتابها را بصورت غیرحضوری به امانت ببرند.

محلوجی گفت : علت معطوف شدن فعالیت کتابخانه به سمت کودکان این است که اگر کودکان عزیز از سنین پایین به خواندن کتاب عادت کنند حتما در آینده نسبت به مسائل آگاه تر خواهند شد و با رفتن به سمت علایقشان زندگی ایده عالی را خواهند داشت .

وی با اشاره به اینکه کلیه کتب این مجموعه با هزینه شخصی جمع آوری شده است قلمداد کرد : در حال حاضر و بخاطر شرایط موجود عضوگیری بصورت کاملا رایگان صورت میگیرد ضمن اینکه پیشتر نیز دانش اموزان بصورت رایگان عضو میشدند , دانشجویان بصورت نیم بها و برای ماه اول و دوم امانت نیز حق عضوگیری اخذ نمیشد .

این مروج کتاب با اشاره به گرانی کتاب در سالیان اخیر گفت : شاید یکی از دلایلی که خانواده ها کتاب برای کودکان تهیه نمیکنند افزایش هزینه کتاب است لذا ما محیطی فراهم کرده ایم که کودکان و نوجوانان هر نوع کتاب با هر موضوعی را بدون هزینه مطالعه کنند چراکه اعتقاد دارم این کار باعث پیشرفت جامعه خواهد شد.

حبیب الله محلوجی با تاکید بر اینکه به کودکان در این کتابخانه آموزش هایی بر مبنای حفظ محیط زیست داده میشود افزود : کودکان موتور جستجوی کتاب های متنوع برای کتابخانه میشوند و چنانچه کتابی را پیشنهاد کنند تلاش میکنیم در اسرع وقت آن را فراهم و در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اگر مردم دست به دست هم بدهند و دولت نیز پشتیبانی کند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد افزود : متاسفانه برخی یا انرژی ندارند یا خواستشان این نیز و سعی میکنند جلوی اتفاقات قشنگ را بگیرند اما بدانید که کار عام المنفعه سخت نیست و باید به نیازهای جامعه بیشتر توجه کرد .

محلوجی به حضور توریست از کشورهای مختلف در این کتابخانه از زمان تاسیس آن خبر داد و گفت : اتفاقات و خاطرات زیادی در این کتابخانه داریم اما شاید قشنگترین آن برگزاری کارگاه تخصصی قصه گویی باحضور شاعر و نویسنده کودک و نوجوان استاد مصطفی رحماندوست بود .

گفتنی است آقای محلوجی شرایطی را برای نقاشی کودکان در این رستوران فراهم کرده است که نکته جالب توجه نصب نقاشی کودکان در دیوار رستوران است .

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی