۵۶ کاروانسرا در فهرست ثبت میراث جهانی یونسکو | ساوه نار شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳۰۵:۴۱:۳۸
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , محمد حسین طالبیان پیش از ظهر امروز در سفر به ساوه و در جریان بازدید از کاروانسرای باغشیخ با اشاره به ارسال پرونده این کاروانسرا به یونسکو گفت : ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان کشور که از دوران ساسانی تا قاجار قدمت دارند برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شده اند .

وی با بیان اینکه کاروانسراها بعنوان یک معماری ناب ایرانی در جهان شناخته میشوند گفت : کاروانسرای باغشیخ که از دوران زندیه به یادگار مانده بدلیل موقعیت استراتژیکی که دارد در فهرست ثبت قرار گرفته و برنامه حفظ و مرمت آن آغاز خواهد شد و بعد از اتمام عملیات بازسازی , درب آن بروی بازدیدکنندگان باز خواهد شد .

مشاور وزیر میراث فرهنگی افزود : از روز شنبه ارزیابانی جهت بررسی این تعداد کاروانسرا به کشور سفر خواهند کرد که طبق برنامه اعلام شده , کارونسرای باغشیخ بعنوان دومین مقصد این گروه ارزیاب خواهد بود .

طالبیان با بیان اینکه ارزیابان طی ۲۰ روز از کاروانسراهای مذکور در ۲۴ استان کشور بازدید خواهند داشت افزود : پس از اتمام کار ارزیابان , گزارش آنها در سه کمیته بررسی میشود و در تیرماه سال آینده در اجلاس میراث جهانی این گزارش ها مطرح و در خصوص ثبت این کاروانسراها تصمیم گیری خواهد شد .

وی با بیان اینکه پرونده کاروانسرای باغشیخ فوریه سال گذشته برای ثبت در فهرست جهانی ارسال شده و بالغ بر ۲ سال زمان برای بررسی و ثبت آن نیاز است خاطرنشان کرد : ثبت ابنیه در یونسکو فرایند پیچیده ای و سخت کارشناسی دارد و تا آخرین لحظه مشخص نیست چه نتیجه ای رقم میخورد اما ما از جانب خودمان تلاش خود را خواهیم کرد تا این اتفاق رقم بخورد .

مشاور وزیر میراث فرهنگی از ثبت ۱۶ اثر ناملموس مثل نوروز و ۲۶ اثر تاریخی در فهرست یونسکو خبر داد و گفت : آخرین موارد ثبت شده در فهرست یونسکو منطقه طبیعی و تاریخی اورامانات در غرب کشور بوده و در حال حاضر نیز پرونده های دیگری مثل جنگل های هیرکانی در شمال کشور و بیابان های لوت است برای ثبت در یونسکو در دست بررسی و اقدام است .

طالبیان با تاکید بر تقویت فعالیت جمهوری اسلامی در این حوزه طی سالهای اخیر تصریح کرد : ۵۲ اثر دیگر نیز در فهرست موقت وزارتخانه برای ثبت در یونسکو قرار دارد که در این خصوص اقدامات مهمی انجام شده و پس از تکمیل پرونده فرآیند آنها نیز پیگیری خواهد شد .

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موزه ساوه نیز عنوان کرد : بنا به پیشنهاد فرماندار ساوه یک خانه تاریخی را که صبح امروز به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شده را قراراست تبدیل به موزه کنیم که هماهنگی های لازم نیز در این خصوص با اداره کل صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس کاروانسرای باغشیخ در روستایی به این نام و در هشت کیلومتر شهر ساوه واقع شده است .

true
برچسب ها :
true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی