در دوران تنش آبی یکدیگر را متهم نکنیم/گذر از بحران کم آبی نیازمند همکاری بین بخشی | ساوه نار شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳۱۳:۲۹:۲۶
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری شهرستان ساوه به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، محمد بهاروند در جلسه شورای حفاظت آب شهرستان ساوه اظهار کرد: در شرایطی که کشور با بحران کم آبی مواجه است مشارکت مردم و همکاری بین بخشی در سطوح مختلف حاکمیتی با اجرای سیاست‌های تاثیرگذار در حوزه مصرف بهینه مهمترین راهکار برای عبور از این مقطع است.

وی بر هماهنگی بین بخشی در چارچوب قوانین و مقررات به منظور مدیریت در مصرف منابع آبی عنوان کرد: در حوزه مدیریت مصرف آب باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کرد که علاوه بر تامین نیاز شهر به آب شرب در حوزه صنعت و کشاورزی نیز بحران موجود را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: همانطور که تامین مصارف شرب اصلی‌ترین اولویت در مواقع بحران منابع آبی است به همان میزان تامین آب کشاورزی و صنعت هم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که اعمال محدودیت آب در این دو حوزه هم در تولیدات غذایی و صنعتی و هم در کاهش نرخ اشتغال تاثیرگذار خواهد بود.

فرماندار ساوه با تاکید بر پرهیز از بی‌برنامگی در مصرف منابع آبی بر ضرورت صرفه‌جویی و مصرف صحیح از آب تاکید کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت با توجه به تنگناها و محدودیت‌هایی که در منابع آبی وجود دارد از اهمیت خاصی برخوردار است و باید در قالب یک برنامه‌ریزی مدون و کار آموزشی و ترویجی از سوی جهادکشاورزی و متولیان امور آب به کشاورزان آموزش داده شود که در دوران بحران آبی به سمت کشت چه نوع از محصولات روی بیاورند.

وی اظهار کرد: باید از کشت محصولات با نیاز آبی بالا به صورت جدی پرهیز کرد و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر را جایگزین قرار داد تا ضمن مدیریت در مصرف بهینه منابع آبی بستر حفظ اشتغال در حوزه کشاورزی را نیز فراهم کنیم.

بهاروند خروج کامل مزارع و باغات از آبیاری به شیوه سنتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: با اعطای تسهیلات دولتی و ترغیب کشاورزان به سمت اجرای روش‌های نوین آبیاری زمینه بهره‌برداری صحیح از منابع آبی در حوزه کشاورزی را فرهنگ‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: با اجرایی کردن راهکارهای مطرح شده در جلسات شورای حفاظت از منابع آب باید در پایان هر سال به طور کارشناسنانه بررسی کرد که به چه میزان در مصرف منابع آبی صرفه‌جویی شده است تا بتوان برای سال آینده برنامه‌ریزی دقیق‌تری با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ارائه داد و اجرایی کرد.

فرماندار ساوه در خصوص فعالیت چاه‌های غیرمجاز نیز گفت: با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی و سازمانی و نیز دستگاه قضایی و با همکاری بخشداری‌ها و دهیاری‌ها باید مانع از فعالیت چاه‌های غیرمجاز شد تا از کاهش منابع آب‌های زیرزمینی جلوگیری بعمل آید.

وی از ساوه به عنوان کم بارش‌ترین نقطه استان مرکزی یاد کرد و گفت: خوشبختانه حجم منابع آبی ذخیره شده در سد الغدیر به دلیل لایروبی‌های صورت گرفته و روان‌سازی جریان آب در بالادست سد، در وضعیت تقریبا قابل قبولی قرار دارد و با صرفه جویی حدودا ۱۰ درصدی در مصرف آب، بحران تامین مصارف شرب نخواهیم داشت.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی