همایش پیشگیری از سرطان شهرستان ساوه برگزار شد | ساوه نار جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳۲۲:۳۷:۵۰
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

چهارمین همایش سرطان و پیشگیری به همت مرکز حمایت از بیماران مبتلا به سرطان امام حسین و دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه برگزار شد
مدیر درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه در این همایش، گفت: متاسفانه مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر و الکل در بحث سرطان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و باعث بسیاری از سرطان ها از جمله دستگاه گوارش و ریوی شده است.
دکتر جعفری بیان کرد: متاسفانه شاهد افزایش مصرف قلیان در جوانان بویژه زنان هستیم که زنگ خطر است.
وی کیفیت زندگی اغلب بیمارانی که با سرطان مواجه هستند را پایین دانست و افزود: امید دادن به این بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرعامل موسسه خیریه امام حسین (ع) مرکز حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در ساوه هم در این مراسم گفت: متاسفانه رو به روز بیماران سرطانی افزایش پیدا می کنند و تنها از طریق کمک های مردمی به آنان خدمات رسانی می شود.
سیدسبحان میرحبیبی از مردم خواست تا در صورت شناخت بیماران سرطانی در روستاها آنها را به این مرکز خیریه معرفی کنند.
وی افزود: در صورتی که بیماران مبتلا به سرطان در این موسسات زیر پوشش قرار گیرند، علاوه بر برخورداری از خدمات حمایتی و یارانه، آمار دقیقی هم از آنها خواهیم داشت.
به گفته وی، ۳۵ مشاور از معتمد ترین مردم ساوه این موسسه را در زمینه یاری رساندن به بیماران سرطانی یاری می کنند.
عضو انجمن ایران و امریکا هم در این همایش، گفت: بیماری سرطان در کنار ۳۳ نوع بیماری دیگر در محیط زیست وجود دارد اما به علت پیچیدگی های ویژه و اتفاقاتی که در سلول ها با بروز این بیماری می افتد و همچنین نوع درمان آن از نظر عاطفی، اجتماعی و هزینه های درمانی بسیار مورد توجه در جهان است.
پروفسور ناصر پارسا با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار بیمار سرطانی به آمار اضافه می شوند، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰۰ هزار بیمار سرطانی در ایران تحت درمان یا درمان یافته اند.
وی با بیان اینکه ۳۳ درصد بیماران سرطانی را سال اول از دست می دهیم، اضافه کرد: علت اصلی از دست دادن بیماران سرطانی عدم مراجعه به موقع آن ها به پزشک است.
پروفسور پارسا با بیان اینکه ۷۴ موسسه خیریه در کشور بیماران سرطانی را کمک می کنند، ادامه داد: موسسات خیریه نباید بگذارند خانواده های بیماران سرطانی ورشکسته شوند.
به گفته وی یک سوم مردم ممکن است سلول سرطانی در بدن داشته باشند که گلبول های سفید با آنها مبارزه می کنند اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا تغذیه مناسبی ندارند سرطان مسیر خود را در خاموشی در بدنشان طی می کند و پیشرفته می شود.
وی با بیان اینکه ۷ درصد بیماران سرطانی وراثتی هستند، گفت: مابقی بیماران سرطانی از طریق ۱۰ عامل محیطی شامل دخانیات، اشعه خورشید، تشعشع یونیزان، برخی مواد شیمیایی و مصنوعات خاص، برخی ویروس ها و باکتری ها، هورمون ها، مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی و اضافه وزن، سابقه ابتلا به سرطان در خانواده (توارث)، کهولت سن و نارسایی مکانسیم ایمنی طبیعی بدن، به بیماری سرطان دچار می شوند.

پرفسور ناصر پارسا مشاور عالی موسسه خیریه امام حسین (ع) ادامه داد: در ایران شایع ترین سرطان برای زنان، پستان و در مردها سرطان معده، روده و مثانه است که به تغذیه مربوط می شود.
وی با بیان اینکه دود سیگار در ۳ دست باعث ایجاد سرطان می شود، اظهارنظر کرد: دود دست اول سیگار برای مصرف کننده ۲۵تا ۳۰ درصد احتمال سرطان را افزایش می دهد، همچنین دود دست دوم که از بازدم آن به اطرافیان می رسد، ۵ درصد و دود دست سوم که در محیط اطراف و ظروف باقی می ماند هم تا حدودی سرطان زاست.
پروفسور پارسا با بیان اینکه در قرن ۲۰ یکصد میلیون نفر در جهان به علت مصرف سیگار فوت کردند، افزود: در قرن ۲۱ که هنوز هم تمام نشده است یک میلیارد نفر بر اثر دود سیگار جان خود را از دست داده اند.
وی با بیان اینکه ۷ هزار ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد که حدود ۷۰ نوع آن سرطانی است، ادامه داد: از هر ۱۰ نفری که سرطان ریه دارند، ۸ نفر اهل دخانیات هستند.
به گفته وی، با کنترل ۷ عامل سرطانی که قابل کنترل هستند ۴۰ درصد سرطان کاهش می یابد و البته خوردن سبزیجات و میوه ها به ویژه میوه های زرد و قرمز که غنی از ویتامین سی هستند و منابع غذایی کاروتنوئیدها، فیبر، ویتامین ب و دی و کلسیم، آبمیوه، چای سبز و رقیق، ادویه، روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب و ۵ واحد میوه و… خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی