بافت فرسوده از مهمترین تهدیدات ساوه در برابر زلزله است | ساوه نار پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳۲۲:۳۸:۱۳
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار به نقل از نارستان, حمید غیاثی در نشست تخصصی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور با مدیران شهرستان در شرکت کاوه فلوت ساوه، گفت: کشور ایران بر اساس موقعیت جغرافیایی ویژه جزء ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان و در وقوع حوادث و بالایای طبیعی جزء پنج کشور دنیا است.

وی ادامه داد: سوانح طبیعی به علت عدم شناخت و آمادگی ما در مقابله با آنها به بلایا تبدیل می شوند اما این در حالی است که زمین و طبیعت روال عادی خود را طی می کنند، همانگونه که در سیل سال گذشته شاهد بودیم که بیشترین علل خسارت ها، ساخت و سازها در بستر رودخانه ها بود.

غیاثی تصریح کرد: استان مرکزی به لحاظ خطرپذیری یک ایران کوچک است که پتانسیل وقوع بیشتر اتفاقات را دارد و بر اساس مطالعات انجام شده این استان با ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله صنعت، مستعد انواع مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده استان مرکزی جزء شهرستانهای با ضریب بالای زلزله است و تاکنون در این استان ۴۷ گسل فعال شناسایی شده که شش گسل آن در شهرستان‌های ساوه و زرندیه می باشد.

وی یادآور شد: ما در استان مرکزی به لحاظ تهدیدات زلزله دارای وضعیت بسیار نامطلوبی هستیم و فعالیت گسل ها در طی سال های گذشته خسارات زیادی را به همراه داشته که نمونه آن زلزله بوئین زهرا در سال ۴۱ بوده است که خسارات و تلفات جانی زیادی به بار آورده اما با این وجود باز هم فعالیت‌ این گسل‌ها جدی گرفته نمی شود.

غیاثی گفت: به طور متوسط طی ۱۰۰ سال گذشته در کشور ۱۳ هزار زلزله شدید داشتیم و با توجه به اینکه بزرگترین سرمایه انسان‌ها جان آنها است باید به بحث ایمنی ساختمان ها بیشتر توجه شود.

وی ابراز داشت: تنها راه مقابله با بلایای طبیعی از جمله زلزله که مخرب ترین آنها است و امکان پیش بینی و مقابله با آن وجود ندارد پیشگیری و آموزش است که یکی از این راهها مقاوم سازی و توجه به بیمه ساختمانی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اغلب بلایای طبیعی غیر قابل کنترل انسان هستند اما با پیشگیری و آموزش می توانیم خسارات های آن را به حداقل برسانیم، یادآور شد: شهرستان ساوه به عنوان دومین شهر استان مرکزی دارای بافت های فرسوده زیاد شهری و روستایی است که می تواند تهدیدی جدی در بروز حوادث احتمالی از جمله زلزله باشد.

وی اظهار داشت: سیل ایام نوروز امسال یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها استان مرکزی وارد کرد که بر اثر آن ه ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.

وی افزود: از حدود ۲۵ میلیون واحد مسکونی در کشور ۱۲ درصد آنها تحت پوشش بیمه هستند و از بیش از ۴۴۴ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی ۱۵ درصد آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند و این استان با سه درصد بیشتر از میانگین کشوری رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی