عواقب ناگوار مالی تاخیر در انتخاب شهردار ساوه | ساوه نار پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳۲۳:۴۱:۱۶
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , مهدی صفاخلج در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهمترین بحث از شروع به کار دوره پنجم مدیریت شهری ساوه ایجاد درآمد و مدیریت وضعیت بحران مالی بود که طی این مدت توانستیم ضمن حفظ وضعیت موجود شهر و وجهه شهرداری، اقدامات بزرگی را به ثمر برسانیم.

وی ادامه داد: در کنار مدیریت بحران و انجام وظایف روزمره، وارد پروژه های بزرگی مانند کمربندی شمال شدیم که دلیل اصلی موفقیت و مدیریت آن شرایط، حمایت، همدلی و همراهی شورای شهر از شهرداری بود و در سایه این تعامل نگذاشتیم بحران مالی به شهر، مردم و پرسنل سرایت کند.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری ساوه در دوره پنجم توانست با توجه به مدیریت هزینه، شناسایی در آمدهای جدید و پیگیری مطالبات معوق و استرداد ارزش افزوده از اداره امور مالیاتی و کاهش وابستگی به ارزش افزوده خدمات مطلوبی به مردم ارائه داده و آرامش را به شهر بازگرداند و نشان دهد که با بی پولی و در شرایط سخت نیز با تدابیر می‌شود کار کرد.

 وی گفت: در حال حاضر به دلیل آرامشی که در مجموعه مدیریت شهری ایجاد شده است دیگر اغلب باور ندارند که وضعیت مالی شهرداری بحرانی است و درآمد آن به حداقل کاهش یافته است.

صفاخلج اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی به جای تشکر از اقدامات دشوار صورت گرفته جهت مدیریت بحران شهرداری در دوره پنجم و ایجاد آرامش در مدیریت شهری بر این باورند که در حال حاضر وضعیت مالی شهرداری خوب است و شرایط بحرانی کنونی صحت ندارد.

شرایط مالی شهرداری بسیار شکننده است

وی با بیان اینکه طی چهارسال گذشته تمام توان خود را برای مدیریت هزینه ها بکار گرفتیم، افزود: امروز شرایط مالی شهرداری ساوه بسیار شکننده است و واقعیت این است که ورودی واحد شهرسازی به عنوان یکی از پردرآمدترین منابع شهرداری طی یک ماه گذشته به دلیل شدت شیوع کرونا و کاهش مراجعات مردمی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، به حداقل کاهش یافته است.

کاهش بدهی های مدیریت شهری

وی گفت: مدیریت شهری ساوه در ابتدای فعالیت  خود در دوره پنجم در سال ۹۶ شهرداری را با بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی با ۳۸ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت و در یکم تیرماه ۱۴۰۰ مدیریت شهری را با بودجه ۴۶۱ میلیارد تومانی و ۳۳ میلیارد تومان بدهی تحویل داد.

وی خاطرنشان کرد: از کل مبلغ بدهی ۳۳ میلیاردی شهرداری در سال جاری ۱۲ میلیارد تومان وام، ۷ میلیارد تومان شهرک صنوف مزاحم و ۱۴ میلیارد تومان هزینه جاری و معوقات کارگران تا ۳۱ تیر ماه است.

صفاخلج اضافه کرد: این ارقام بیانگر آن است که ۳۸ میلیارد بدهی از بودجه  ۱۲۰ میلیارد تومانی سال ۹۶ معادل حدود ۳۲ درصد از کل بودجه و بدهی ۳۳ میلیارد تومانی از بودجه ۴۶۱ میلیارد تومانی امسال معادل حدود ۷ درصد کل بودجه است که اگر برخی مشکلات مانند تورم حدود ۵۰۰ درصدی برخی اقلام و کرونا نبود شاید شهرداری ساوه بدون بدهی به کار خود پایان می داد.

افزایش ۱۳ برابری قیمت قیر!

به گفته وی، طی چهار سال گذشته قیمت برخی اقلام مانند قیر از هر تن ۶۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان و حقوق پرسنل از ماهانه سه میلیارد به ۱۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هم اینک هزینه های شهر چهار برابر افزایش  یافته در حالی که  درآمد شهرداری فقط ۲۰۰ درصد رشد داشته است که امیدواریم با اصلاح قانون توزیع مالیات بر ارزش افزوده و فرهنگ سازی مردم در بحث پرداخت به موقع عوارض و …  مدیریت شهری ساوه بتواند گام های موثری در جهت تامین منابع مالی شهرداری و  جلوگیری از ورود به بحران مالی بردارد.

تاخیر در انتخاب شهردار، ساوه را با چالش جدی روبرو می کند/هزینه ۱۷ میلیاردی نگهداری از ساوه

صفاخلج تصریح کرد: امروز هزینه شهرداری ساوه بدون هیچ کار عمرانی و خدماتی ماهانه حدود ۱۷ میلیارد تومان است  که در این شرایط اگر شورای شهر در انتخاب شهردار تسریع نکند و شهردار جدید فعالیت خود و اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه را به سرعت عملیاتی نکند شهرداری با انباشتگی بدهی، وارد چالش جدی خواهد شد.

وی گفت: ما  بر این باوریم که اگر مدیریت شهری ساوه با توجه به  شرایط کنونی تصمیمات لازم را اتخاذ نکند، روزانه هزینه های شهرداری افزایش می یابد و در ماه‌های آتی در هر ماه ۲۰ میلیارد تومان به بدهی های شهرداری اضافه خواهد شد.

مشکل خرید نقدی/تحقق حدود یک چهارم بودجه

وی به وضعیت کنونی مالی شهرداری اشاره کرد و گفت: هم اینک خرید اغلب مصالح و اقلام مورد نیاز به صورت نقدی نیز نقش مهمی در کاهش نقدینگی و منابع مالی شهرداری داشته، زیرا در گذشته خرید اقلام و مصالح مورد نیاز به صوت شش ماهه بود که طی این مدت منابع مالی مدیریت و تامین می شد، اما اکنون پرداخت خریدها به کمتر از ۲۰ روز رسیده است.

صفاخلج به وضعیت بودجه امسال نیز پرداخت و اظهار کرد: از بودجه ۴۶۱ میلیارد تومانی شهرداری ساوه در سال جاری تا مورخ ۳۱ مردادماه امسال حدود ۱۰۵ میلیارد تومان محقق شده که با توجه به سردرگمی مردم در پرداخت ها به دلیل وضعیت اقتصادی، شیوع بیماری کرونا، تورم و  تغییر مدیریت شهرداری تاکنون نتوانسته ایم به رقم ۱۹۰ میلیارد تومان در پنج ماه نخست برسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز شیوع ویروس کرونا شرایطی حاکم کرده که دولت نیز به دلیل مشکلات صنایع به دلیل وضعیت موجود در پرداخت ارزش افزوده آنان امتیازاتی پیش بینی کرده  که این امر موجب تاخیر در پرداخت ها به شهرداری شده است.

هزینه های به روز و دریافت های با تاخیر

وی با بیان این مطلب که امروز هزینه‌های شهرداری به روز و درآمدهای آن زمانبر شده است، گفت: این امر موجب شده در پرداخت‌ها به تاخیر بیفتد و نقدینگی شهرداری ها با مشکل مواجه شود.

 وی یادآور شد: امروز هزینه نگهداری شهر ساوه بدون هیچ عملیات عمرانی و خدماتی ۱۷ میلیارد تومان است و انجام برخی کارها در کنار این هزینه ها مانند خرید و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورتی غیر قابل انکار است.

صفاخلج با بیان اینکه علیرغم افزایش تورم بویژه در سال های ۹۵ تا ۹۸ با مدیریت هزینه و اقدامات مدبرانه نگذاشتیم کمترین آسیبی متوجه شهر، پرسنل و شهرداری شود و مدیریت شهری ساوه در دوره پنجم شرایط بسیار سختی را مدیریت کرد، اظهار کرد: چنانچه ما در چهارسال گذشته گرفتار بحران‌های اقتصادی، تورم، افزایش قیمت ارز، و شیوع کرونا  نمی‌شدیم، شاید امروز با وجود انجام کارهای بزرگ عمرانی و خدماتی مانند کمربندی شمالی، این ۷ درصد بدهی را هم نداشتیم.

صفاخلج افزود: هم اینک شرایط مالی شهرداری بسیار شکننده است و در صورت عدم تصمیم سریع شورای اسلامی شهر در انتخاب شهردار و ارائه راهکارهای مناسب توسط شهردار، بحران مالی شدیدی پیش روی شهرداری قرار دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی