در حفظ و نشر فرهنگ عاشورا همه باید تلاش کنند | ساوه نار شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳۰۴:۵۹:۵۵
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , حجت الاسلام جعفر رحیمی شامگاه دوشنبه در نخستین کنگره ملی شعر عاشورایی که به میزبانی ساوه در سالن سلمان ساوجی برگزار شد گفت : نهضت عظیم عاشورا چه در شعر و قصه و چه در قالب های دیگر ادبی تمام شدنی نیست و یک مکتب و مذهب همیشگی است .

وی افزود : حماسه و عاطفه در شعر جایگاه وسیع تری برای جولان دارند و شعر همواره تاثیر بیشتری نسبت به نثر دارد لذا از هر منظر و زاویه ای که به این قضیه عاشورا نگاه کنیم نو و تازه تلقی میشود.

امام جمعه ساوه با بیان اینکه نهضت عاشورا زیربنای فرهنگ شیعی است گفت : نقطه عطف فرهنگ شیعی واقعه عظیم کربلاست و ادبیاتی که حول محور کربلا به وجود آمده یک ادبیات کاملا مستقل و خاص خود کربلا است.

حجت الاسلام رحیمی تصریح کرد : ادبیات عاشورایی از ریشه دارترین و گسترده ترین شاخه های ادبیات آیینی است که تاریخ نظم و نثر و شواهد آن گواه وسعت و قدمت این جریان در مقاطع مختلف تاریخ ادبیات است.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در عرصه هنر برای تبیین و ترویج شعائر و موازین دینی و اعتقادی و جایگاه و منزلت شاعران آئینی تصریح کرد : شاعران اهل بیت (ع) در واقع رسانه هایی هستند که پیام قیام سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم را در قالب شعر به عنوان یکی از بهترین ابزارهای حفظ و ترویج فرهنگ عاشورا منتقل می کنند.

به گفته وی همه باید در حفظ و نشر فرهنگ عاشورا تمام توان و تلاش خود را به کار گیرند و این مهم می تواند در قالب های هنری چون شعر به بهترین شکل صورت گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این مراسم با بیان اینکه سیاست قطعی اداره کل استان در مدیریت جدید حمایت از شهرستان ها و بازیابی ظرفیت های فرهنگی و هنری موجود در نقاط مختلف استان است گفت : امروز در ساوه شهر ادیبان شاهد برگزاری کنگره ملی هستیم و در شهرستان تفرش نیز افتتاحیه سوگواره تعزیه در حال برگزاری است و هر شهرستانی که ظرفیت برگزاری برنامه های فرهنگی در طراز ملی را داشته باشد مورد حمایت قرار میگیرد.

سینا دلشادی افزود : تبیین واقعه عاشورا و اهداف والای این نهضت منطبق با اهداف والای فرهنگی از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش بوده است.

مدیر کل دفتر فرهنگی واجتماعی استانداری استان مرکزی هم در این برنامه مهم ترین رسالت شعر آیینی و عاشورایی را معرفت افزایی دانست و گفت : باید زمینه نشر و گسترش این نوع شعر در جامعه از سوی متولیان فرهنگی و شعرا فراهم شود.

محمدرضا جعفری افزود : باید فرصت‌های به وجود آمده در عرصه‌ی شعر را تبدیل به اتفاقات و رویدادهایی ماندگار برای شعر استان مرکزی کرد و این پیشینه مستحکم ادبی را با تربیت شاعران شایسته و فرهیخته پیوند داد.

به گفته این مقام مسئول امروز اگر شعر آیینی ماندگار است به این دلیل است که ذات و محتوای آن به امام حسین (ع) گره خورده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیز با اشاره به اینکه این همایش ۱۰ دوره به صورت استانی و ۷ دوره به صورت منطقه ای برگزارشده است گفت : با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل قرار شد این کنگره به صورت ملی به میزبانی ساوه برگزار شود.

حسین محمودی فر افزود : فراخوان این کنگره از اردیبهشت ماه سال جاری به استانها توزیع شد و ۹۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال پس از بازبینی اثر توسط داوران ۹ اثر به عنوان اثر برتر به این جشنواره راه یافتند.

به گفته وی تجلیل و تکریم از مقام شامخ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران فداکارش , توجه به نقش ادبیات در ترویج و توسعه دین و مذهب تشیع ، ایجاد فضا و محفلی برای گردهمایی شاعران و ادیبان با محوریت امام حسین(ع) ، ارتقای سطح کیفی شعر آیینی و گسترش هرچه بیشتر آن ، ترویج فرهنگ و ارزش های اصیل اسلامی بخشی از اهداف این جشنواره بود.

در پایان این جشنواره علیرضا اطلاقی از استان قم رتبه نخست , احسان بیات از استان مرکزی رتبه دوم و افسانه سادات حسینی از استان خراسان رضوی رتبه سوم را به دست آوردند . همچنین مهدی زارعی از استان البرز بعنوان برگزیده بخش ویژه معرفی شد.

محمد خادم از استان اصفهان , علی سلیمانی از استان همدان , سیمین صمغ آبادی از استان مرکزی , فرزانه شفیعی از استان اصفهان و فاطمه بیرانوند از استان تهران از دیگر برگزیدگان این کنگره بودند.

گفتنی است از نفرات برتر این کنگره با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل بعمل آمد .

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی