اختصاص ۱۰۰ میلیون لیتر آب برای مصارف کشاورزی ساوه | ساوه نار شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳۱۲:۴۴:۲۳
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

سیدعلی آقازاده ظهر امروز در حاشیه برگزاری جلسه حفاظت از منابع آب استان در ساوه اظهار کرد: در دو سال اخیر و با توجه به بارش‌های فراوان شاهد افزایش بی‌سابقه حجم مخزن سد الغدیر ساوه بودیم که هم در سال قبل و  هم در سال جاری این سد به تراز نهایی رسیده است.

وی با اشاره به ذخیره‌سازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ساوه افزود: با افزایش تراز آبی سد الغدیر ساوه، نیروگاه‌های برقابی این سد با ظرفیت تولید برق تا ۴٫۵ مگاوات هم در حال فعالیت است و در حال حاضر با فعالیت دو نیروگاه برقابی در حدود ۱۰ مگاوات برق تولید می‌شود.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه می‌توان در خصوص تامین آب شرب و کشاورزی طی ۲ سال آینده در این شهرستان اطمینان داد، افزود: ما می‌توانیم به مردم و کشاورزان عزیز این منطقه این اطمینان را بدهیم که با توجه به این ذخیره سازی طی دو سال آینده مصارف شرب و کشاورزی منطقه تامین باشد البته امیدواریم با تداوم بارش‌ها در سال‌های آینده نیز این اتفاق رقم بخورد. 

آقازاده تصریح کرد: در این جلسه برای توزیع آب شرب و کشاوری در سال زراعی جاری تا پایان پاییز ۹۹ تصمیم گیری شد که بنابراین مصوبه ۱۰۰ میلیون لیتر آب برای مصارف کشاورزی تخصیص یافت و ۲۰ میلیون مترمکعب برای آب شرب شهر ساوه و مصرف کنندگان با نظر شرکت آب و فاضلاب استان و شهرستان تقسیم شد. 

وی افزود: در خصوص ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان مقرر شد که نسبت به نحوه توزیع آب تصمیمات جرئی گرفته شود تا آب بین کشاورزان به درستی توزیع شود، همچنین در پایان سال زراعی ( پایان پاییز ) نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب همچنان ذخیره در پشت سد الغدیر خواهیم داشت.

آقازاده به وضعیت نگران کننده میزان برداشت آب از سد ساوه طی چند سال قبل اشاره کرد و گفت:  میزان برداشت آب در قبل از این دو سال بالغ بر ۴۰ میلیون متر مکعب بود که رقمی بسیار نگران کننده تلقی می‌شد،اما با هماهنگی و مدیریت خوب سال‌های بحرانی را پشت سر گذاشتیم لذا در حال حاضر هم با توجه به پر بودن مخزن سد باید با اقدامات صحیح آب، آن را برای کشاورزی و شرب مدیریت کرده و چنانچه سال‌های بعد هم دچار خشکسالی شدیم برای آن تدابیری اندیشیده باشیم.

وی از ذخیره سازی آب‌های زیرزمینی طی دو سال اخیر خبر داد و افزود: هم سال قبل و هم امسال بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب به دلیل مدیریت خوب آب برداشت نشد و سفره آب زیرزمینی در دشت ساوه و زرندیه هم امسال و هم سال‌های آینده با افزایش مثبت و امیدوارکننده روبرو خواهد شد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: همچنین مقرر شد به میزان آب توزیع شده برای کشاورزی و شرب حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت نشود و این کمک شایانی خواهد کرد که سطح آب این سفره‌ها که در سال‌های قبل به شدت کاهش پیدا کرده بود و باعث افت کیفیت آب شده بود افزایش پیدا کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی