توضیحات معاون وزیر بهداشت درخصوص مخاطرات همپوشانی آنفلوآنزا و کووید۱۹ | ساوه نار سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲۰۵:۳۷:۳۴
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
it is true
true
false

دکتر قاسم جان‌بابایی شامگاه چهارشنبه دوم مهرماه در جریان بازدید سرزده از بیمارستان شهید مدرس ساوه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: معاون بهداشتی وزارت بهداشت با هماهنگی مقام عالی وزارت و سازمان غذا و دارو تمهیدات خوبی برای واردات واکسن آنفلوآنزا اندیشیدند و با وجود همه مشکلاتی که در اثر از اعمال تحریم‌ها بوجود آمده است خوشبختانه تعداد قابل قبولی واکسن وارد شده و برای تامین کامل نیاز مردم به این واکسن سازوکار مناسب اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده از سوی معاونت بهداشت قرار بر این است اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا در بین افراد با ریسک بالا و مستعد درگیری با این بیماری، بانوان باردار و افراد دارای بیماری‌های خاص و  زمینه‌ای باشد.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص مخاطراتی که در اثر همپوشانی بیماری آنفلوانزا و کووید ۱۹ وجود خواهد داشت، گفت: نمی‌توان زمان دقیقی برای اپیدمی بیماری آنفلوانزا اعلام کرد اما طبیعتا با آغاز فصل پائیز همه ساله موج جدیدی از این بیماری شیوع پیدا می‌کند و در برخی از سال ها شاهد دو مرحله از پیک این بیماری هستیم.

وی با تاکید بر اینکه علائم بالینی بیماری آنفلوآنزا از کروناویروس خیلی قابل افتراق نیست، گفت: خوشبختانه زیرساخت آزمایشگاهی برای تست هر دو بیماری آنفلوآنزا و کروناویروس فراهم است و هیچ نگرانی برای آزمایش همزمان آنفلوآنزا و کروناویروس وجود ندارد.

دکتر جان‌بابایی درمان آنفلوآنزا و کروناویروس را متفاوت دانست و گفت: با وجود اینکه علائم بالینی بیماری آنفلوآنزا با کرونا مشابه یکدیگر است اما آنفلوآنزا خیلی به درمان دارویی نیاز ندارد و بیشتر مواقع بیمار با مصرف قرص مسکن مداوا می‌شود اما درگیری ریه در بیماری کووید ۱۹ نسبتا شدیدتر است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه نگرانی مردم در تامین واکسن آنفلوانزا با تلاش وزارت بهداشت برطرف خواهد شد، تصریح کرد: بیماری کووید ۱۹ سرایت پذیری بالاتری نسبت به آنفلوآنزا دارد و اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از ماسک استفاده کنند قطعا مشکلات مربوط به آنفلوآنزا و درگیری مردم با این بیماری نسبت به سال های گذشته کمتر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر مردم با رعایت پروتکل بهداشتی و استفاده از ماسک مانع از شیوع کرونا ویروس شوند قطعا از شیوع بیماری آنفلوانزا که شدت شیوع و سرایت پذیری آن به مراتب کمتر از کرونا ویروس است نیز پیشگیری خواهد شد.

وی به بازدید سرزده خود از بیمارستان شهید مدرس ساوه اشاره کرد و افزود: در جریان این بازدید از شرایط درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و وضعیت اورژانس و بخش‌های بستری بازدید بعمل آمد که خوشبختانه پزشکان متخصص عفونی و بیهوشی در بالین بیمار حضور داشتند و تمامی پروتکل‌های کشوری درمان بیماران کرونایی در این مرکز درمانی با حساسیت رعایت می‌شد.

وی به مراقبت قابل قبول از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های ویژه و بستری در این بیمارستان اشاره کرد و افزود: تعدادی از بیماران بدحال که سالمندان و یا بیمارانی هستند که دیر به بیمارستان مراجعه کردند در این مرکز درمانی تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند اما شرایط سخت‌تری دارند که امیدواریم به یاری خدا و تلاش کادر درمانی و پرستاری از این بیماری نجات پیدا کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص کمبودهای زیرساختی حوزه سلامت ساوه گفت: امکانات سخت افزاری و زیرساخت‌های درمانی شهرستان ساوه به نسبت جمعیت آن ناکافی است و عقب ماندگی این شهرستان از لحاظ سرانه مراکز درمانی کاملا مشهود است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود که ساوه به لحاظ رشد فزآینده جمعیتی از یک بیمارستان مجهزتر و بزرگتری با شرایط بهتری برخوردار باشد. فرسودگی بسیاری از تخت‌های بیمارستانی و نیز قدمت بالای بیمارستان شهید مدرس می‌طلبد تا یک بیمارستان مجهزتر احداث و جایگزین بیمارستان فعلی شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه گفت: عملیات اجرایی احداث این بیمارستان آغاز شده و امیدواریم که با تسریع در تخصیص اعتبارات لازم با پیگیری وزارت بهداشت و مساعدت سازمان برنامه و بودجه بزودی به بهره برداری برسد.

وی افزود: در یکسال اخیر اورژانس مجهزتری که مکمل اورژانس فعلی بیمارستان شهید مدرس است احداث شده که می‌تواند به بسیاری از بیماران بستری شده در این مرکز خدمات مناسب درمانی را ارائه دهد.

دکتر جان بابایی به استقرار دومین دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان شهید مدرس ساوه اشاره کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد با فضای فیزیکی ایجاد شده در این بیمارستان بخش ویژه ICU مجهزتر و کامل‌تر دیگری نیز احداث و با جذب پزشکان متخصص جدید در این بیمارستان بخشی از نگرانی شهروندان ساوجی در حوزه درمانی برطرف شود / ایسنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی