هیچگونه حقآبه‌ای برای کشت پائیزه به کشاورزان پایین دست نمیرسد | ساوه نار چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳۱۵:۲۵:۱۱
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران ، اظهار کرد: با توجه به وضعیت بارندگی در سال آبی گذشته و کاهش نزولات آسمانی و همچنین ذخیره محدود در دریاچه سد الغدیر ساوه، طبق برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده توسط مدیریت شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی، دریچه‌های سد از ۱۵ مهرماه سال جاری بسته شد.

وی با اشاره به اطلاع رسانی که از روزهای قبل به کشاورزان اراضی پائین دست سدالغدیر شده است، اظهار کرد: بر این اساس، هیچگونه حقآبه‌ای برای کشت پائیزه به کشاورزان پایین دست تخصیص نخواهد یافت.

مدیر امور منابع آب ساوه در ادامه گفت: طبق برنامه ریزی بعمل آمده درخصوص مدیریت سد الغدیر ساوه حقآبه کشاورزان در سال زراعی (سال آبی از مهرماه ۱۴۰۰ الی مهرماه ۱۴۰۱) با وجود خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، به میزان ۶۵ میلیون متر مکعب معادل یک چهارم حجم سد در سطح دشت ساوه توزیع و اراضی پائین دست سیراب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه به ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار کرد: سدالغدیر ساوه در حالی وارد سال آبی جدید(از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) شده است که کمتر از یک پنجم حجم کامل خود را در دریاچه سد ذخیره دارد.

امیرحسینی با اشاره به خشکسالی شدیدی که دشت مرکزی ساوه را فراگرفته است از کلیه بهره‌برداران منابع آب درخواست کرد که با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر نوع کشت نسبت به کاهش بهره‌برداری اقدامی عملی انجام دهند.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی