سهم ناچیزاز عوارض آلایندگی علیرغم استقرار ۴۷ درصد صنایع | ساوه نار جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳۱۵:۵۰:۰۹
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , حجت الاسلام محمد سبزی ظهر پنجشنبه ۱۷ آذرماه در جلسه ای که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد با بیان اینکه ساوه و زرندیه از لحاظ توسعه دچار ضعف است گفت : این منطقه به لحاظ توسعه صنعتی و اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد به طوری که حجم بالای سرمایه گذاری در این منطقه باعث شده ساوه با کمبود نیروی کار در حوزه تولید مواجه شود.

وی با گلایه از عدم بازگشت سهم معادن گفت : در خصوص معادن شهرستان نیز علیرغم اینکه آنها سهم حقوق دولتی را که به صندوق خزانه میرود پرداخت میکنند اما در عمل این ارقام به استان و شهرستان باز نمیگردد .

وی افزود : دلیل مخالفت امروز روستاییان با استقرار معادن جدید در منطقه این است که در سالهای اخیر معادن جز تخریب و آلایندگی چیزی برای آنها نداشته اند.

نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه حدود ۴۷ درصد صنایع استان در این شهرستان مستقر هستند گفت : این برای ما قابل هضم نیست که با استقرار نیمی از ظرفیت صنعت استان در این شهرستان سهم عوارض آلایندگی تا این حد پایین باشد و با درآمدی که منطقه دارد همخوانی نداشته باشد.

وی تصریح کرد : امور مالیاتی شهرستان در خصوص دریافت عوارض آلایندگی محیط زیست را متولی میداند و محیط زیست نیز به واسطه استقرار تنها ۲ نیرو توان عمل به وظایف قانونی خود را ندارد و در نهایت این مردم هستند که دچار ضرر میشوند لذا باید در این خصوص به فوریت چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام با تاکید بر اینکه ما تنها سهم خود را میخواهیم نه بیشتر گفت : در موضوع ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه ضربه مهلکی به ساوه وارد شد و در حالیکه تا قبل از آن ۱۶ میلیارد از این محل به حساس شهرداری ما واریز میشد اکنون این رقم به یک پنجم تنزل پیدا کرده است .

وی خاطرنشان کرد : در برنامه هفتم توسعه تلاش خود را به کار میگیریم تا این موضوع اصلاح شود و در واقع برای شهرهای صنعتی یک پایه ای در نظر گرفته شود اما در بحث عوارض آلایندگی همت سازمان محیط زیست را میطلبد که اقدام کند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در برخی روستاهای منطقه فاضلاب به قنات میریزد گفت : در برخی روستاهای شهرستان ساوه مانند غازم آباد و مرق فاضلاب به درون قنات میریزد که باعث بروز بیماری میشود و اعتبارات فعلی جوابگوی حل این معضل زیست محیطی در ساوه نیست که باید اقدامی در این خصوص صورت پذیرد.

وی همچنین با گلایه از استقرار برخی واحدها در منطقه گفت : متاسفانه استقرار کارخانه سیمان زرندیه و دامداری چند هزار راسی در یکی از مناطق ساوه در کنار چند روستا اشتباه بوده و جانمایی مناسبی صورت نپذیرفته است که همین امر گلایه ساکنین را در بر داشته است .

سبزی با تاکید بر لزوم پیگیری جدی موضوع فاضلاب و پساب در ساوه گفت : با صحبت هایی که ریاست جمهور انجام دادند ایجاد صندوق استانی در خصوص آلایندگی را پیگیری میکنیم و تلاش میکنیم سهم ۱۵ درصدی حق دولت را در استان دریافت و استفاده کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه نیروی انسانی فعلی در ساوه و زرندیه جوابگوی پهنه گسترده منطقه نیست گفت : از مسئولان استانی میخواهیم فکری به حال منابع انسانی این دو شهرستان کنند چراکه کمبود نیروی انسانی این اداره چیزی جز ضرر عاید شهرستان نخواهد کرد.

به گفته وی اگر معادن مکلف شوند نیم درصد از سهم خود از آلایندگی را پرداخت کنند بخشی از مشکلات آلایندگی آنها در منطقه را رفع میکنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه برای اجرای قانون هوای پاک ۱ هزار میلیارد تومان درخواست شده است گفت : در صورت تحقق این رقم شهرهای صنعتی از محل اعتبارات آن منتفع خواهند شد و بخشی از مشکلات در حوزه آلودگی هوا رفع میشود.

ایرج حشمتی افزود : در خصوص کمبود نیروی انسانی در بیشتر نقاط کشور این موضوع وجود دارد که تلاش میکنیم با جذب نیروی جدید با مجوز سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیاز شهرستان ها را در خصوص کارشناس و محیط بان حل کنیم.

وی بر لزوم پیگیری وظایف صنایع در قبال محیط زیست گفت و خاطرنشان کرد : وظایفی که شهرک های صنعتی در مورد تکالیف محوله دارند باید به درستی ارائه شود و نظارت ها بر این عملکرد افزایش میابد.

این مقام مسئول همچنین به بازدید صورت گرفته از زرندیه گفت : بالغ بر ۴۰ تن زباله بدون دفن کردن در منطقه زرندیه در محیط پخش شده بود لذا با توجه به وجود سایت پسماند در ساوه میتوان این مشکل را با انتقال به سایت ساوه مرتفع کرد البته پیگیری های قضایی نیز در خصوص عاملان این امر باید انجام گیرد .

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز در این نشست با بیان اینکه شهرستان ساوه در شاخص های مختلف جایگاه خوبی در استان دارد گفت : شهرستان ساوه بعنوان دومین شهر استان و با دارای بودن ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت حدود ۳۰ درصد جمعیت استان را درخود جای داده و از مزیت های فراوانی به ویژه در حوزه صنعتی و کشاورزی برخوردار است.

مهدی الیاسی افزود : در شهرستان ساوه که اقتصاد غیرنفتی در آن چشم انداز است بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی در چهار شهر و شهرک صنعتی فعالیت دارند که به واسطه نزدیکی به پایتخت حجم بالای سرمایه گذاری در این شهر صورت گرفته و باعث شده ساوه سهم بالایی در تولید و تامین انواع محصولات داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رشد جمعیت ساوه ۱.۸ درصد است گفت : اداره محیط زیست ساوه با کمبود نیرو و تجهیزات روبرو است و علیرغم حضور سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه همچنان با کمبودهایی روبرو است که نیاز است نیروی جدید و تجهیزات مناسب به آن تزریق شود .

به گفته وی علیرغم گستردگی شهرستان و وجود صنایع آلاینده سهم عوارض آلایندگی در این شهرستان بسیار ناچیز است که باید در این خصوص تجدید نظر صورت بگیرد .

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی