لزوم افزش ده برابری سهم عوارض آلایندگی برای ساوه | ساوه نار جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳۲۳:۰۹:۴۳
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار ، علی سلاجقه در جریان سفر به ساوه و نشست با جمعی از مسئولان ساوه گفت : نگاه اجمالی به شهرستان ساوه بیانگر آن است که هم دولت و هم بخش خصوصی مردم را در یک تنگنا قرار داده اند و توسعه وسیع صنایع و عدم تامین زیرساخت ها مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است .

وی با بیان اینکه این منطقه از لحاظ اکوسیستمی ظرفیت قابل توجهی دارد گفت : هجوم صنایع در این شهر و عدم انجام صحیح قانون در حوزه های مختلف و همچنین عدم اجرای وظایف اجتماعی صنایع باعث شده در زمینه محیط زیست و توسعه زیرساخت های شهری شاهد یک ناهمگونی در ساوه باشیم .

معاون رییس جمهور با تاکید براینکه اجازه ایجاد مزاحمت بیشتر را برای مردم ساوه نمی‌دهیم گفت : در خلال صحبت های انجام شده و بررسی های صورت گرفته مشخص گردید مردم این منطقه از لحاظ آلایندگی ، پساب و زراعت دچار مشکل شده اند و صنایع به اندازه کافی مردم را دچار مشکل آلایندگی کرده اند اما در قبال مسئولست اجتماعی خود بی تفاوت اند .

علی سلاجقه تصریح کرد : بعنوان معاون رییس جمهور دولت مردمی میگویم دستگاه های دولتی موظف به انجام وظایف خود در حوزه فاضلاب و آلودگی شهرستان هستند چراکه زمین های درجه یک کشاورزی در حال نابودی است و ما نمی‌پذیریم که این حجم از فاضلاب بلا استفاده بماند و باعث ضرر مردم شود .

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر الزام قانونی استفاده صنایع از بازچرخانی آب گفت : این دو شهرستان ساوه و زرندیه ظرفیت های قابل توجهی دارند و نباید تمام توجه محیط زیست به مسائل اراک و شازند باشد چراکه تصور میکردم ساوه با نقش مهمی که در اقتصاد کشور و حوزه اشتغال دارد وضعیت خوبی داشته باشد که اینطور نیست .

وی با بیان اینکه بلافاصله باید بازچرخانی اب انجام و تصفیه خانه ها زیر بار قرار بگیرند گفت : این حجم از فاضلاب باید با تصفیه صحیح در اختیار صنایع و کشاورزان قرار بگیرد و مبتنی بر این صنایع را مکلف به پلمب چاه های آب کنیم و اجازه ندهیم از طرفی منابع را خراب کنند و از طرفی چاه های آب را تخلیه کنند .

این مقام مسئول با اشاره به لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمک دولت در جهت انجام بازچرخانی فاضلاب گفت : شهرک های صنعتی فاقد تصفیه خانه باید در بازه زمانی مشخصی این اقدام را انجام دهند و آب را به چرخه بازگردانند لذا دیگر اجازه قصور را نمی‌دهیم .

وی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به مشکلات بوجود آمده از طریق معادن نیز گفت : معادن بعنوان نعمت خدادادی اهمیت بالایی برای کشور دارد اما هیچکدام از معادن مسئولیت های محوله در خصوص پرداخت عوارض آلایندگی را انجام نمیدهند .

علی سلاجقه گفت : متاسفانه مجلس طرح دولت در خصوص ایجاد صندوق برای واریز عوارض آلایندگی معادن به استان ها را رد کرد که امیدواریم در سال آینده این طرح دولت مجددا در دستور کار قرار بگیرد چراکه در صورت نهایی شدن و تصویب این طرح تحول عظیمی در این زمینه رخ میدهد و استان ها می‌توانند از محل آلایندگی ها در بخش های مورد نیاز استفاده کرده و دیگر به دولت درخواست ندهند .

وی گفت : معادن و صنایع باید اولین خدمتشان ارائه زیرساخت ها به مردم همان منطقه باشد اما در ساوه که قطب صنعت است این موارد به چشم نمی‌خورد .

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه شهرداری ها مکلف هستند عوارض آلایندگی را در جهت کاهش آن استفاده کنند گفت : شهرداری ها نباید این منابع مالی را در حوزه های دیگر صرف کنند چراکه اگر اینطور باشد خود معادن و صنایع میتواند با این ارقام در راستای کاهش آلایندگی واحد های خود اقدام کنند .

وی با اشاره به رقم ناچیز تخصیص یافته به ساوه در خصوص عوارض آلایندگی آن را نوعی تمسخر دانست و با اشاره به لزوم افزایش این میزان به بیش از ۱۰ برابر افزود : حق مردم استفاده از هوای پاک ، زمین پاک و منابع آبی پاکیزه است و باید تلاش کنیم آن را محقق کنیم .

رییس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد : متاسفانه نیروی انسانی در زمینه محیط زیست به خوبی توزیع نشده و درحالیکه در استان های تهران و البرز انباشت نیروی انسانی داریم اما در برخی استان های کشور دچار کمبود نیروی انسانی هستیم.

به گفته وی در سال آینده با تامین ۳۵۰ نیروی جدید که ۱۰۰ نفر از آنها کارشناس و مابقی محیط بان هستند تلاش می‌شود بخشی از نیاز نیروی انسانی استان نت مرتفع شود .

وی گفت : مسئولان شهرستان تلاش خود را برای انجام تکالیف محوله انجام دهند و ما نیز در دولت و با کمک مجلس تلاش می‌کنیم نیازهای آنان را رفع کنیم .

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه طبق آمایش سرزمینی صورت گرفته در دهه هشتاد ، مناسب ترین منطقه برای ایجاد شهر صنعتی در ساوه ، محل فعلی شهر صنعتی کاوه بوده است گفت : اگر علمی برخورد کنیم به جز شهر صنعتی کاوه مابقی شهرک های صنعتی ایجاد شده در این شهرستان توان اکولوژیک صنعتی شدن را نداشتند اما صنایع مختلفی در آنها مستقر شده است .

یوسف یوسفی افزود : در قانون عوارض آلایندگی و صنایع به طور مشخص اعلام شده و دستورالعمل های آن نیز ابلاغ شده است و اگر این دستورالعمل ها باعث متضرر شدن شهرستان است باید در آن بازنگری شود .

وی با بیان اینکه دولت نیز سهمی از معادن نمیگیرد گفت : معادن مانند خنجری در شکم محیط زیست است که فقط به فکر درآمد هستند و به فکر مایع طبیعی نیستند چراکه معادن موظف هستند در کنار بهره برداری های خود اقداماتی نیز برای کنترل آلودگی و مسائل زیرساختی در نظر داشته باشند .

وی با اشاره به اینکه مخالف توسعه نیستم اما باید قوانین توسط صنایع و معادن اجرا شود گفت : در شهرستان ساوه به واسطه وجود صنایع فراوان باید از ظرفیت های اجتماعی آنان نیز بهره برد و برای ارتقا زیرساخت ها به شهرستان کمک کنند .

یوسفی خاطرنشان کرد : در خصوص بازچرخانی آب و ایجاد تصفیه خانه پیشنهاد میشود از سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمک های دولتی استفاده شود چراکه این میزان از آب می‌تواند در چرخه بازگردانی در برخی حوزه ها مثل تولید چوب به کار گرفته شود .

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت : انجام روش پسماندهای خشک یک قدم مهم در کنترل آلودگی خاک و آب خواهد بود اما این مهم با مار فرهنگی و برنامه ریزی کارشناسی انجام پذیر است .

وی همچنین با اشاره به کمبود نیروی انسانی در ساوه گفت : در استان مرکزی تنها ۱۰۹ نیرو وجود دارد که با توجه به چارت تعریف شده کمبود محسوس وجود دارد اما تلاش می‌کنیم با انتقال برخی نیروها به ساوه بخشی از این کمبود را جبران کنیم .

به گفته وی ساوه نیاز به ایجاد چند ایستگاه شاخص آلودگی دارد که تلاش می‌کنیم با مساعدت شهرداری ایستگاه های جدیدی راه اندازی کنیم .

رییس اداره محیط زیست ساوه نیز با اشاره به فعالیت سایت پسماند شهرداری ساوه گفت : حسب مصوبه کارگروه پسماند استان و انجام توافق مالی صوتز گرفته قرار شد پسماندهای عادی تفرش و زرندیه به سایت ساوه منتقل شوند تا شهرداری عمل پردازش آن ها را انجام دهد .

لنگرودی با اشاره به آغاز این فعالیت از ماه جاری گفت : سایت پردازش ساوه در سال ۹۳ با اعتبار ۸ میلیارد تومانی راه اندازی شد اما به دلایل مختلف از قبیل زباله گردها و عدم تامین هزینه های شهرداری به خوبی بهره برداری نشد که با این اقدام به چرخه بازگشت .

وی گفت : مشکلی که وجود دارد صرفا دپوی زباله در این سایت است که آلاینده و شیرابه های خاص خود را دارد که با انجام اقداماتی شرایط لازم لازم برای دریافت زباله و پردازش شهرهای دیگر را نیز خواهیم داشت .

مسئول انجمن مردم نهاد حافظان طبیعت ساوه نیز با بیان اینکه همواره در طول اهداف محیط زیستی قدم برداشته و عمل گرا بوده ایم گفت : در این سالها دغدغه زیادی برای محیط زیست داشته ایم با انجام اقدامات فرهنگ سازی و مراقبتی سعی در آموزش جامعه داریم که خوشبختانه نتیجه بخش نیز بوده است .

مهدی فرقانی پور گفت : نتیجه این اقدامات کاهش زباله در برخی مناطق و جلوگیری از شکار بغس رویه بوده است که نسل برخی حیوانات منطقه از انقراض را نیز نجات داده ایم.

وی تصریح کرد : منطقه تیراندازی ممنوع در حدود ۴۷ هکتار با پیگیری های فراوان در سالهای قبل ایجاد شده است اما اکنون درخواست داریم این منطقه به حفاظت شده ارتقاء یابد .

فرقانی پور‌ با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست نیاز به پیگیری دارد گفت : در دو سال اخیر هیچ مجوزی برای شکار صادر نشده است اما تخلف برخی نهادها با دراختیار قرار دادن تیر به افراد که منجر به شکار میشود نیاز به بازنگری دارد

وی با گلایه از فعالیت برخی معادن و نزدیکی بعضی از آنان تا نزدیکی روستاها گفت : در شهرستان های ساوه و زرندیه در محدوده قرمز آبی قرار داریم و چرایی ایجاد صنایع و معادن جدید را نمی‌دانیم اما اگر ادامه یابد در ده سال آتی دچار تنش آبی شدیدتری خواهیم شد .

به گفته وی باید فرهنگ سازی در خصوص حرکت به سمت پسماندهای خشک انجام شود و این مهم در برخی روستاها بصورت پایلوت آغاز شده که نتایج قابل قبولی نیز داشته است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی