جامعه امروز نیازمند وقف‌های نوظهور است | ساوه نار جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳۱۸:۱۷:۲۱
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار به نقل از ایسنا , حجت‌الاسلام حمید کرمی به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف با اشاره به اینکه روضه خوانی امام حسین(ع) و ائمه اطهار، بیشترین سهم از موقوفات و نیت واقفان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: وقف پدیده‌ای است که متناسب با زمان با ابعاد مختلف نیاز به گسترش دارد و مواردی از وقف که در خصوص انرژی هسته‌ای و فناوری انجام شده نشان می دهد که این سنت حسنه با مقتضیات زمان حرکت می‌کند. بر این اساس باید سازوکار لازم برای ورود متولیان وقف به بهترین وجه ممکن در حوزه علم و فناوری اندیشیده شود.

وی بر ضرورت ترویج فرهنگ وقف مشارکتی در جامعه تاکید کرد و افزود: کمک به تامین نیازهای فقرا، نیازهای علمی و تحصیلی، ازدواج و اشتغال نیازمندان و نیز برپایی جشن‌ها و اعیاد اهل بیت(ع) از دیگر مورادی است که ورود واقفان نیک اندیش در آن به شدت احساس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سنت حسنه وقف یک پدیده راکد و سنتی برای دوره‌های ابتدایی اسلام نیست، بلکه پدیده‌ای است که متناسب با مقتضیات زمان در ابعاد مختلف نیاز به گسترش دارد، تصریح کرد: واقفان کسانی هستند که از دستمایه دنیای خود برای آخرت توشه ذخیره می‌کنند و نقش اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ وقف بی بدیل است. با ظرفیتی که اصحاب رسانه در اختیار دارند باید کارکردهای وقف را به جامعه معرفی کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در ادامه، رسیدن فرد واقف به رستگاری و کاهش فاصله طبقاتی در بین افراد جامعه، توزیع ثروت در جامعه و تقویت روحیه ایثار و فداکاری و استمرار پاداش و ثواب در وقف را از آثار این سنت خداپسندانه دانست و افزود: رسانه باید حافظ موقوفات بوده و برای احیای این فرهنگ گام بردارد.

او بیان کرد: خداوند متعال وقف را به عنوان یک مدل و الگو در جهان طراحی کرده و این سنت خداپسندانه یک نگاه اقتصادی برای رفع محرومیت‌هاست. اسلام در کنار خمس و زکات، سنت حسنه وقف را که دارای دایره گسترده‌تری نسبت به خمس و زکات است معرفی کرده است.

وی با یادآوری اینکه قرن ۲۱ قرن ارتباطات است، تصریح کرد: در گذشته برای ترویج فرهنگ وقف از روش‌های سنتی استفاده می‌شد، اما امروز می‌توانیم با استفاده از برقراری ارتباط با رسانه‌ها و فضای سایبری، این فرهنگ را در بین مردم نهادینه کنیم. برقراری ارتباط بین وقف و رسانه یک حرکت بزرگ اجتماعی و اقتصادی است و به واسطه حضور رسانه‌ها در وقت و موقوفات می‌توانیم مشکلات و موانع را در این حوزه برطرف کرد. انتظار از رسانه‌ها این است که مشکلات و موانع جامعه را به خیرین منعکس کنند تا مردم از آثار و برکات وقف مردم اطلاع پیدا کنند.

حجت‌الاسلام کرمی در ادامه به برگزاری ۲۴ برنامه شاخص در هفته وقف در شهرستان ساوه اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی با پزشکان، اصناف و بازاریان، تولید کنندگان، حوزه‌های علمیه و نخبگان علمی، اجرای یک روز درمان رایگان در مراکز درمانی موقوفه، افتتاح ضریح امامزاده عبدالله(ع) روستای اوجان و امامزاده یحیی(ع) خیابان طالقانی و آب انبار حاج میرزا حسین عاملی، بازدید از موسسات خیریه، برگزاری همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفان خیراندیش، غبارروبی بقاع متبرکه شاخص و برگزاری همایش قرآنی با هدف تجلیل از برترین‌های قرآنی از جمله مهمترین برنامه‌های هفته وقف در ساوه است.

وی به سه مورد وقف جدید در سالجاری نیز اشاره کرد و افزود: وقف دو باب آپارتمان با نیت کمک به ازدواج نیازمندان، ترویج قرآن و روضه‌خوانی از وقف های شاخص سالجاری بوده است.

وی به وجود ۶۰۸ موقوفه در این شهرستان اشاره کرد که ۵۳۵ موقوفه متصرفی و ۷۳ مورد غیرمتصرفی است و ۲۱۴۶ رقبه وجود دارد که شامل ۲۵۸ مسجد، ۴۶ حسینیه، ۱۱ آرامستان ثبت شده، یک زینبیه و یک دارالقرآن است. همچنین بقعه ۷۳ امامزاده و  یک پیغمبر در ساوه قرار دارد و این شهرستان بیشترین سهم بقاع متبرکه استان را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول در اداره اوقاف و امور خیریه به اجرای طرح ویژه “هر مدرسه یک وقف” توسط اولیای دانش آموزان اشاره کرد و افزود: در این طرح دانش آموزان و اولیای آنان برای مشارکت در ترویج این سنت حسنه تشویق و ترغیب می شوند.

وی، آغاز عملیات اجرایی احداث حسینیه امام زاده عبدالله(ع) را از جمله طرح‌های عمرانی بیان کرد و افزود: اکثر بقاع متبرکه ساوه در نقاط صعب العبور قرار دارند و برای بازسازی آنها با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی اهدای ۷۰ بسته مایحتاج تحصیلی دانش آموزان در قالب اجرای طرح مهر تحصیلی به ارزش هر بسته ۲۵۰ هزار تومان، اجرای طرح ملی حفظ با تحت پوشش قرار دادن بالغ بر ۶۰۰ نفر و نیز طرح آرامش بهاری و برپایی خیمه‌های فرهنگی را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و افزود: در سالجاری بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان کمک در راستای اجرای طرح مودت، از خیرین جذب شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی