کاهش وابستگی شهرداری ساوه به ارزش افزوده | ساوه نار جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳۱۶:۴۸:۵۲
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , سید مهدی حسینی در نشست خبری با رسانه های شهرستان که برای بیان عملکرد ۴ ساله بود گفت : در دوره ای که گذشت با بحران های بی سابقه ای روبرو شدیم که حتی این شرایط در زمان جنگ نیز وجود نداشت .

وی افزود : بحران های ناشی از تحریم ها , حوادث طبیعی مثل سیل , شیوع بیماری کرونا و مسائل اقتصادی و تورم عرصه را برای مدیریت شهری تنگ کرده بود .

شهردار ساوه افزود : علیرغم وجود منابع محدود مالی تصمیماتی بایدی اتخاذ میشد که همر شهر را بتوان اداره کرد و هم پروژه های توسعه ای را آغاز کرد بنابراین بنا را بر توسعه گذاشتیم و تلاش کردیم شهر را با بهترین نحو ممکن مدیریت کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه در این دوره علاوه بر اینکه نباید افت میکردیم , باید شادابی را بیشتر از قبل در جامعه تزریق میکردیم افزود : در دوره چهارم شهرداری و شورا که اعتبارش حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود ثبات اقتصادی وجود داشت اما در دوره پنجم معادل همین رقم بصورت کلی در بودجه پیش بینی شده بود اما با این تفاوت که با کاهش ارزش پول ملی , افزایش نرخ ارز و افزایش حقوق کارکنان مواجه بودیم که قدرت اقتصادی را به یک پنجم دوره گذشته کاهش داده بود.

وی اهم پروژه های انتخابی در این دوره را استراتژیک و درجه یک شهری دانست و خاطرنشان کرد : این پروژه ها بر پایه طرح جامع و تفصیلی و مطالعات صورت گرفته ضرورت اجرایی داشت که در راس آنها کمربندی و رینگ های دور شهر در اولویت اول به طول ۱۷ کیلومتر باید اجرایی میشد که ترافیک گذاری وارد شهر و نشود و با تحلیل ترافیک بومی برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد .

شهردار ساوه با اشاره به افتتاح فاز اول کمربندی شمال در سال ۹۸ گفت : پس از آن بلافاصله ادامه رینگ شرقی را به طول ۱۰ کیلومتر آغاز کردیم که هم اکنون عملیات احداث آن در دست اجراست .

وی افزود : ساخت کمربندی شمال باعث شد حدود ۷۰ هزار نفر از ساکنان شمال شهر ساوه دسترسی راحت تری به این منطقه پیدا کنند و ارزش افزوده خوبی به مناطق علوی , سورکان , پیک نیک گاز و … داده شد تا شهروندان بصورت عادلانه از آن بهره مند شوند.

مهندس سید مهدی حسینی از کاهش ۵۰ درصدی ترافیک میدان آزاد و شهرداری با افتتاح این کمربندی خبر داد و گفت : ساخت رینگ شهری که به سرعت در حال انجام است هم از لحاظ توسعه و اشتغال اتفاقات خوبی را رقم میزند و هم به جهت حفظ زیرساخت های داخل شهر و ترافیک از اهمیت بالایی برخوردار است .

شهردار ساوه از قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی با قرارگاه خااتم جهت اجرای کمربندی خبر داد و گفت : تکمیل پروژه کمربندی از لحاظ ایجاد اشتغال , کاهش ترافیک و آلودگی شهر بسیار مهم است لذا با قراردادی که با قرارگاه خاتم منعقد شد از روزهای آتی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

به گفته حسینی در بلوار سید جمال الدین اسدآبادی در تقاطع کمربندی شرق , بلوار آزادی در تقاطع با کمربندی شمال و بلوار معصومیه تقاطع کمربندی جنوب سه تقاطع غیرهمسطح پیش بینی شده که گره های کور ترافیکی را باز خواهد کرد .

وی پیش بینی کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ کمربندی شرقی به بهره برداری برسد و سه تقاطع مذکور با انجام ۲ ماه مطالعات کارشناسی ظرف یک یا دو سال آینده زیر بار ترافیکی برود .

شهردار ساوه بر لزوم بررسی و ریشه یابی شکل گیری سکونت گاه های غیررسمی و رفع آن تاکید داشت و خاطرنشان کرد : در این دوره ۱۲ محله حاشیه ای و سکونت گاه غیر رسمی در شهر ساوه بعنوان محله های هدف با ۷۰ کیلومتر آسفالت معابر خاکی و ۸ کیلومتر بلوار سازی ساماندهی شد .

مهندس حسینی خاطرنشان کرد : موضوع حائز اهمیت در ساوه بحث کمبود مسکن است که در سال ۹۷ هم شهرداری ساوه اقداماتی برای رفع آن صورت داد اما بنا به دلایلی متوقف شد لذا نیاز است بخش های مدیریت شهری و بخش خصوصی در ساوه یک سیاست مستمر و بومی را تدوین کرده و جهت ساخت مسکن برای تامین نیاز اقشار مختلف اقدامات لازم را صورت دهند.

وی نیاز قشر محروم و ضعیف در ساوه به مسکن را ضروری دانست و خاطرنشان کرد : باید با برنامه ریزی و جلوگیری از توسعه خوابگاهی در ساوه نسبت به فراهم کردن زمین و امکان ساخت برای متقاضیان واقعی اقدام کرد چراکه مسکن ملی پاسگوی نیاز همه نیست.

وی بازسازی بخش فرسوده و ۳۰ ساله شهر ساوه را نیازمند همراهی مردم دانست و افزود : در دوره پنجم در خصوص سیمای شهری تغییرات خوبی ایجاد شد که رضایت مردم را در بر داشت .

حسینی همچنین تامین روشنایی در نقاط مختلف شهر و استقرار دوربین های پایش نظارتی در سطح شهر را از عوامل توسعه امنیت اجتماعی عنوان کرد .

شهردار ساوه به بیان کاهش درآمدهای شهرداری ساوه در دوره پنجم با اجرای برنامه ششم توسعه اشاره داشت و خاطرنشان کرد : بخاطر وابستگی بودجه های شهرداری به ارزش افزوده به یک باره اعتبارات حدودا نصف شد و مشکلاتی را در این خصوص ایجاد کرد و باتوجه به تقارن این موضوع با تحریم ها و افزایش حقوق کارکنان و تورم آسیب جدی به شهرداری ساوه وارد کرد .

وی افزود : امسال در حالی ۴۷۰ میلیارد تومان بودجه داریم که حقوق و مزایای کارگران و کارمندان به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده است و در قیاس با سال ۹۶ این رقم حدود ده برابر بیشتر است.

به گفته شهردار ساوه‌ هم اکنون ۳۳ درصد بودجه متکی به درآمد حاصله از ارزش افزوده است در حالیکه در برنامه پنجم توسعه این میزان ۷۰ درصد بود و مابقی بودجه به میزان ۶۷ درصد وابسته به منابع محلی و مردم است و قطعا بدون مشارکت مردم بودجه امسال شکننده خواهد بود و امیدواریم شاهد جهش ۸۰ درصدی در میزان بودجه هدفگذاری شده باشیم.

وی گفت: اجرای طرح‌ها و پروژه های عمرانی، خدماتی و رفاهی در مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت کارها و فعالیت‌های شهرداری است و تلاش می‌کنیم تا با توزیع عادلانه خدمات و امکانات در تمامی مناطق، گام بلندی در راستای رفع مشکلات شهروندان برداریم.

او با بیان اینکه احداث پارک های محله ای پیش بینی شده در نقاط حاشیه نشین شهر تا پایان دوره پنجم باید انجام شود، افزود: پروژه ها در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار شهر باید با هماهنگی بین حوزه های مختلف شهرداری در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسند و از زمان بر شدن طرح‌ها جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اجرای طرح شهرک صنوف مزاحم را یکی از اقدامات مهم شهرداری دانست و گفت : شهرک صنوف مزاحم چندین سال بود که در ساوه مطرح میشد و گره ای در اجرا داشت که با کمک راه و شهرسازی و مساعدت های استانداری و فرمانداری پانجاه هکتار زمین در یک مکان مناسب برای استقرار مشاغل آلاینده تخصیص یافت که در حال حاضر در مرحله جذب سرمایه گذار است .

شهردار ساوه با ابراز امیدواری از بهره برداری شهرک صنوف مزاحم تا ۲ سال آینده گفت : از نیمه دوم سالجاری قراراست نام نویسی اصناف جهت واگذاری ها صورت بگیرد تا این شهرک در سه فاز خودرویی , ساختمانی و سایر صنوف فعالیت خود را پس از اجرای پروژه آغاز کند.

سید مهدی حسینی ساماندهی بافت فرسوده و تاریخی ساوه را دیگر اقدام مهم شهرداری دانست و گفت : ساوه بعنوان یک شهر تاریخی از عناصر خوب تاریخی نظیر مسجد جامع , چارسوق , مسجد سرخ و … بهره میبرد اما در سالهای اخیر در کانون توجهات قرار نداشته لذا در این دوره با حمایت های صورت گرفته مقداری رنگ و بوی تاریخی به فضای ساوه پیچید .

وی افزود : طرح مسجد تا مسجد نه سال بلاتکلیف بود که در سال ۹۷ به تصویب رسید و بلافاصله فاز اول آن در گذر عباسی اجرا و ساماندهی شد . در سالجاری نیز برنامه ای برای ساماندهی اطراف مسجد جامع داریم تا آنر ا بعنوان یک محور تاریخی در اختیار مردم قرار دهیم.

شهردار ساوه دوره پنجم را تجربه خوبی برای آیندگان شورا و شهرداری دانست و خاطرنشان کرد : مدیریت شهری مجموعه ای است که افرادش باید اهل فن بوده و متخصص باشند . شهر ساوه در مقطعی آسیب دید اما با تجربیاتی که بدست آوردیم ترمیم شد لذا دوره ای که گذشت و اتفاقاتی که رخ داد یک تجربه خوب برای آیندگان خواهد بود .

حسینی از مردم خواست در انتخابات شورای شهر افرادی را برگزینند که دارای تعهد , مسئولیت و دانش کافی بوده و با دیدگاه خدمت به عموم مردم پا به عرصه گذاشته باشند و به کسانی که بدنبال منافع شخصی هستند فرصت عرضه اندام و به حاشیه کشیدن شهر را ندهند .

سید مهدی حسینی شهردار ساوه در ادامه در خصوص وضعیت فعلی پیاده راه گفت : پیاده راه امام در سال ۹۴ مطرح و با مطالعاتی که صورت گرفت بعنوان یک طرح خوب در سطح کشور عملیاتی شد .

وی افزود : برخی بحث های زیرساختی در اجرای این طرح توسط دستگاه های خدمات رسان برق و آب و گاز شاید بدلیل کسری بودجه و … عملیاتی نشد و با تعجیل در ساخت پیاده راه این موارد بعنوان نقص در این پروژه دیده شد .

حسینی با بیان اینکه به ۳ دلیل برای اصلاح پیاده راه ورود کردیم گفت : درخواست های مکرر مردم و کسبه , اتفاقات امنیتی سال های ۹۶ و ۹۸ و دغدغه افراد فرهنگی در خصوص نحوه استقرار المان ها دلیلی شد تا با تصویب شورای شهر این پیاده راه مورد بازنگری قرار بگیرد .

شهردار ساوه تصریح کرد : در حال حاضر زیرساخت های ادارات گاز و آب و فاضلاب به اتمام رسیده و با اتمام عملیات اداره برق تا پایان خردادماه امیدواریم در بحث تجهیز و زیباسازی سریعتر شهرداری ساوه ورود کند.

وی با عذرخواهی از مردم و کسبه بخاطر مشکلات ایجاد شده پیاده راه خاطرنشان کرد : امیدواریم تا پایان شهریور عمیات اجرایی و زیباسازی پیاده راه به اتمام برسد تا شاهد یکی از زیباترین پیاده راه های سطح کشور در ساوه باشیم.

حسینی با تاکید بر اینکه زیرساخت های انجام شده حداقل تا ۵۰ سال آینده نیاز منطقه را تامین خواهد کرد گفت : قراراست کلیه کابل های برق بصورت زیرزمینی با نصب پست های برق اجرا شود و در حال حاضر نیز با تامین زیرساخت آب شیرین همه کسبه و مغازه های اطراف میتوانند انشعاب آب شیرین را دریافت کنند.

حسینی به بزرگترین تملک قرن شهر ساوه نیز اشاره کرد و افزود: تملک بلدیه شهر ساوه در زمینی به وسعت ۳۲۰۰ متر مربع در میدان امام و در مجاورت پیاده راه به عنوان بزرگترین تملک شهر صورت گرفته است که علاوه بر حفظ این بنای تاریخی به یک مجموعه چندمنظوره با کمک سرمایه گذار تبدیل شده و به عنوان مولد درآمد پایدار برای شهر و شهرداری خواهد بود.

وی افزود: تبدیل میدان عاشورا با ۷۲ رواق پیش بینی شده به کانون عزاداران حسینی، نصب المان های میدان امام و شهر متناسب با پیاده راه، بافت مرکزی را به یک فضای زیبا و با نشاط تبدیل خواهد کرد. از اواخر خردادماه عملیات زیباسازی پیاده راه با تعریف فضای جدید آغاز و شهروندان با امنیت کامل در این مسیر تردد خواهند کرد و به عنوان یک پروژه ملی و شاخص در کشور تبدیل خواهد شد.

وی در خصوص تعلل در اجرای پردیس سینمایی ساوه نیز گفت: نوسانات قیمتی اجرای طرح پردیس سینمایی را با وقفه مواجه کرده است که مقرر شد از طریق سرمایه گذاری و انجام فراخوان عمومی بک یک پروژه محرک توسعه و ارزش آفرین تبدیل شود.

شهردار ساوه در خصوص ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: هم اکنون متوسط میزان انتظار مردم در ایستگاه اتوبوس به ۲۰ دقیقه رسیده است که برای رسیدن این میزان به ۵ دقیقه نیاز به افزودن ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.

وی در ادامه گفت: با بیان اینکه این شهر شرایط اقلیمی خاصی دارد، تصریح کرد: اما با این وجود ساوه دارای ۴۰۰ هکتار فضای سبز است و سرانه فضای سبز برای هر شهروند ساوجی ۱۲.۸ متر مربع است که با توجه به مشکلات مالی شهرداری این سازمان باید در جهت ایجاد درآمد در جهت حفظ و توسعه فضای سبز بیشتر تلاش کند.

مهندس حسینی افزود: در سالهای گذشته ساوه دارای صدها هکتار باغات انار و فضای سبز طبیعی بوده اما امروز این باغات به سکونت گاههای غیررسمی و خیابان‌های عریض تبدیل شده است. بر این اساس در نظر داریم تا ۴۰۰ هکتار دیگر فضای سبز به مجموعه فضای سبز شهری به ویژه در رینگ های دور شهر تا سال ۱۴۰۵ اضافه کنیم تا به نرم استاندارد کشوری دست یابیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی