عکس‌هایی که در دهه اخیر انقلاب به پا کرد/ از کودک سوری غرق شده تا دختری که طالبان بینی‌اش را برید | ساوه نار سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳۱۸:۲۴:۳۳
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

تا چند روز دیگر رسما وارد سال ۲۰۲۰ می‌شویم. سال پیش رو آخرین سال دهه دوم هزاره دوم است. در طول این ده سال اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در عرصه بین المللی افتاده است.

عکسها همیشه روایان خوبی از جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند. با یک نگاه به عکسهای برتر این دهه می‌توانیم به راحتی پی به مهمترین حوادث تعیین کننده این سال ببریم.

سی ان ان اخیرا ۱۰۰عکس برتر دهه اخیر که بیشترین تاثیرگذاری را گذاشته و از طرفی، نشان دهنده مهمترین وقایع این سالها هستند، انتخاب کرده است.

در این گزارش مروری داریم بر برخی از مهمترین و جالب ترین این عکسها. در زیر گلچین این تصاویر و توضیحات مربوط به آن را می‌بینید.

زلزله در هائیتی

این زلزله در سال ۲۰۱۰ به قوع پیوست. قدرتش ۷٫۰ ریشتر بود و ویرانی های بسیاری به جا گذاشت. تصویر زیر مربوط به “کیندی ترسم” یکی از دانش آموزان مدرسه “سن ژرارد” است که با عجز و لابه خود را روی سنگی که روی مدرسه افتاده و آن را ویران کرده، افتاده است. زیر این سنگ برادر ۱۴ ساله او مدفون شده و او سخت گریه می‌کند تا جسد برادرش را پیدا کنند.

پرنده نفتی

این عکس در سال ۲۰۱۰ گرفته شده است. یک پرنده به داخل یک مخزن نفتی در مکزیک افتاده و در تلاش است که خود را نجات دهد. غوطه ور شدن در نفت باعث شده این حیوان، تصویر مهیبی پیدا کند.

دختری که قربانی طالبان شد

این تصویر مربوط به عایشه محمدزای دختر افغان ۱۸ساله‌ای است که در پی اجبار به ازدواج، از خانه فرار کرده بود و سپس در دادگاه طالبان محکوم به بریده شدن بینی و گوش شده بود.

سونامی ژاپن

این موج مهیب مربوط به سونامی زلزله ۹٫۱ ریشتری ژاپن (در سال ۲۰۱۱ ) است. وسعت خرابی و آسیب این سونامی به حدی بود که به تاسیسات هسته ای ژاپن هم آسیب زد.

کشته شدن اسامه بن لادن

تصویری که مشاهد می کنید لحظه کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده القاعده در سال ۲۰۱۱ است. چهره مضطرب و هیجانی اوباما و کلینتون در هنگام شنیدن این خبر به شدت در فضای مجازی سر و صدا کرد.

حادثه ترورسیتی مدرسه در آمریکا

این عکس مربوط به کودک وحشت زده آمریکایی پس از حمله تروریستی سال ۲۰۱۰ به یک مدرسه در شهر نیوتون است. در این حادثه چندین کودک و نوجوان بی گناه کشته شدند.

گاز اشک آور در ترکیه

این عکس مربوط به تظاهرات سال ۲۰۱۳ ترکیه ( بعد از بسته شدن پارک گزی استانبول)  است که در آن پلیس مستقیما گاز اشک آور را به صورت یک زن معترض می‌زند.

مسیح و جذامی

این عکس در سال ۲۰۱۳ گرفته شد و تاثیر بسیاری گذاشت. مردی که از بیماری پوستی بدی رنج می‌برد، سر در آغوش پاپ گذاشته و پاپ هم مسیح وار او را در بغل گرفته است.

سلفی در اسکار

این عکس در مراسم اسکار سال ۲۰۱۴ گرفته شد. در این صحنه، الن دی جنرس(میزبان آن سال اسکار) با بسیاری از بازیگران حاضر در مراسم یک عکس سلفی گرفت. فیلم و عکس مربوط به این صحنه تا ماهها بیشترین آمار دانلود را از آن خود کرده بود.

بیماری وحشتناک در آفریقا

این عکس در سال ۲۰۱۴  گرفته شده است. چند متخصص در حال انتقال کودک ۸ ساله لیبریایی که مشکوک به ویروس ابولا است، به کمپ مخصوص بیماران هستند. این بیماری در بخشهایی از آفریقا حدود ۱۱ هزار نفر را از بین برد.

دیدار دو دوست روی نیمکت

تصویر مربوط به دیدار آنگلا مرکل و باراک اوباما (دو مقام ارشد آلمان و آمریکا) در سال ۲۰۱۵ و در باواریا است. این عکس و برخورد غیر رسمی و دوستانه این دو مقام ارشد باعث بازخورد بسیاری در فضای مجازی شد.

مظلومیت کودکان جنگ زده

شاید این عکس غم انگیز ترین و تاثیرگذارترین عکس دهه یا سده اخیر باشد. انتشار تصویر این کودک سوری که امواج دریا جسد وی را به ساحل آورده بود خشم و ناراحتی گسترده‌ای را در میان افکار عمومی جهان به وجود آورد. این عکس در سال ۲۰۱۵ در ترکیه گرفته شد. کودک و پدر  و مادرش از مهاجران جنگ زده سوری بودند که در دریا غرق شدند.

جنازه در بیمارستان

این عکس ناراحت کننده مربوط به باینظر محمد است که در یک  حمله انتحاری در بیمارستانی در کندز افغانستان درگذشت. تصویر مربوط به اکتبر ۲۰۱۵ است.

پدرخوانده در چنگال قانون

ال چاپو قاچاقچی مکزیکی بزرگ مواد مخدر و رهبر کارتل سینالوآ بود. طبق گفته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا وی از قدرتمندترین رهبران گروه‌های جرایم سازمان‌یافته قاچاق عُمده مواد مخدر در جهان بود. در سال ۲۰۱۶ ارتش مکزیک به محل اقامت او جمله کرد و او را دستگیر نمود.

رویای بربادرفته کودک سوری زیر آتش و خون

این تصویر هم یکی از تاثیرگذارترین تصاویر سالهای اخیر بوده است. عکس مربوط به حمله هوایی سال ۲۰۱۶ سوریه است. بمبها خانه این پسربچه و والدینش را تخریب کردند.

ترور در نمایشگاه

این تصویر مربوط به لحظه ترور آندره کارلوف(سفیر روسیه در ترکیه) است. آندره کارلوف در روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۹ آذر ۱۳۹۵) در آنکارا هنگامی که از یک رخداد هنری بازدید می‌کرد، در سن ۶۲ سالگی به ضرب گلوله کشته شد. وی در حال سخنرانی بود، که مرد مسلحی به او تیراندازی کرد و از حاضران خواست که محل را ترک کنند. سپس مرد مسلح دوباره بالای سر سفیر روسیه رفته و چند تیر دیگر به او شلیک کرد. تصاویر ترور او به صورت زنده از برخی منابع تصویری پخش شد.

ملاقات ترامپ و پاپ

تصویر زیر مربوط به ملاقات دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) و دختر  و همسرش با پاپ فرانسیس در واتیکان است. پوشیدن لباس سیاه و سرپوش توسط ایوانکا و ملانیا در این محفل، باعث تعجب بسیاری شد.

نازی‌ها باز می‌گردند

تصویر زیر مربوط به تظاهرات و درگیریهای شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷ است. در ابتدا راستهای افراطی  و نئو نازی های آمریکایی در اعتراض به حذف نمادهای ایالات برده‌دار جنوبی در جنگ داخلی آمریکا به ویژه تندیس اسب ‌سوار رابرت ئی. لی تظاهراتی برگزار کردند. منتها این تظاهرات منجر به جنگی خونین با مخالفانشان شد. در اثر به خشونت کشیده‌شدن این گردهمایی با حملهٔ یک خودرو به مخالفان گردهمایی یک زن ۳۲ ساله به نام «هیتر هی‌یر» کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند که حال پنج نفر از آنها وخیم گزارش شده بود.

طوفان در تگزاس

تصویر مربوط به پیرزنی است که گرفتار طوفان آرتور که در سال ۲۰۱۷ در تگزاس رخ داد، شده است. این طوفان خسارات بسیاری را به مردم این منطقه وارد ساخت.

آخرین لحظات عمر یک کرگدن

تصویر زیر مربوط به جوزف سودانی است که  یک کرگدن سفید را در لحظات پایانی عمرش  همراهی می‌کند.

ملاقات دو کره

روز جمعه، ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل ۲۰۱۸)، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی با عبور از مرز دو کره، مورد استقبال مون جه این، رئیس جمهوری کره جنوبی قرار گرفت. این دیدار یک دیدار تاریخی بود. دو کره از سال ۱۹۵۳ (۶۵ سال پیش) رسما در حال جنگ هستند هر چند نبرد رویاروی میان این دو کشور سال‌ها است که به ندرت روی می‌دهد.

ترامپ و دشمنان

تصویر جالبی از حاشیه نشست سران گروه هفت در کانادا که سوژه رسانه‌ها شد، گویای وضعیت امروز در روابط بین الملل می باشد.

نقاشی گران قیمت ریزریز شد

«بنکسی» در حراجی ساتبی بعد از فروختن تابلوی «دختری با بادکنک»به قیمت ۱۰۰۰ پوند نقاشی را ریز ریز کرد. «بنکسی» هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است که با نقاشی‌های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد و هنوز هویت اصلی‌اش کاملا فاش نشده است.

آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها، و پل‌ها در شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمده‌است.

کودک یمنی فاجعه را نشان می‌دهد

این عکس مربوط به «امل حسین» دختر بچه یمنی که تصاویر او واکنش‌های بسیاری را موجب شده بود. این عکس در اکتبر ۲۰۱۸ گرفته شد. متاسفانه امل چند ماه بعد در اردوگاه آوارگان یمنی جان باخت.

ملکه و نتیجه‌اش

ملکه در حال دیدن نتیجه خود است. پرنس هری و مگان مارکل، با حضور در قصر ویندزور، در برابر دوربین عکاسان قرار گفتند و از نورسیده ی خود رونمایی کردند / منبع خبر فوری

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی