۱۵۰ هکتار از اراضی ملی ساوه رفع تصرف شد | ساوه نار شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳۰۷:۵۲:۳۹
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , پوریا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه از رفع تصرف ۱۵۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این مقدار اراضی ملی با صدور احکام قضایی و تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی از دست سودجویان خارج شد.

وی اظهار کرد: تصرفات انجام شده در مناطق سینک، آوه، قلعک، یولاق، خورمیز، سامان، داغ کندی، حصار قلیچ و امامزاده خرق از توابع این شهرستان بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به این که در مناطق سینک، آوه، قلعک، یولاق، خورمیز ، سامان و داغ کندی، وضعیت تصرفات بحرانی است، اظهار کرد: با هوشیاری و پیگیری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، افراد متخلف شناسایی و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

حسن‌پور تصریح کرد: افرادی که قصد خرید زمین به ویژه اراضی بدون سند رسمی را در ساوه دارند با استعلام از سامانه سامد (سامانه استعلامات منابع طبیعی ) و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، ضمن ارائه نقشه  UTM محل از وضعیت اراضی مورد نظر خود مطلع شوند.

وی افزود: اراضی ملی، ثروت و سرمایه تمام مردم بوده و هرگونه تصرف در آن تخلف است که منابع طبیعی با همکاری دستگاه‌های مربوطه نسبت به رفع تصرف‌ها اقدام می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با بیان این که طرح ممیزی در اراضی ملی این شهرستان به منظور ساماندهی بهره برداران و مرتعداران و حفاظت از این زمین‌ها اجرا شده است، گفت: با طرح مذکور از تخریب و تجاوز به این اراضی جلوگیری شده و زمینه برخی سوء استفاده از این اراضی و مراتع طبیعی و ملی برچیده می‌شود.

 حسن‌پور گفت: در سال جاری ۲۴ مورد حریق و آتش سوزی در ۴۵۷ هکتار از مراتع طبیعی این شهرستان رخ داد که با تلاش اهالی محل، نیروهای آتش نشانی نوبران، آوه، غرق آباد و ساوه  و نیز کارکنان این اداره  بدون خسارت جانبی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خاموش شد.

وی افزود: حریق در مناطق باغ شاهی، خورمیز، زنگنه، باریکه، نوشت و صفی آباد از توابع این شهرستان بوده که به دلایل نامعلومی دچار آتش سوزی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه ادامه داد: نابودی علوفه مرغوب، فرسایش خاک، جاری شدن سیلاب و تغییر خصوصیات شیمیایی خاک و افزایش املاح را  از جمله تبعات آتش سوزی در مراتع است که در این خصوص چهار کانون بحرانی حریق در مناطق باغ شاهی، خورمیز، زنگنه، باریکه نیز شناسائی شد.

حسن‌پور گفت: رویش گونه‌های یک و چند ساله مرتعی پس از بارش‌های بهاره و خشک شدن پوشش مرتعی با افزایش درجه حرارت، وقوع آتش سوزی در سطح مراتع را بالا برده ه و پوشش گیاهی اطراف شهر و روستاها با کوچک‌ترین سهل انگاری ممکن است طعمه آتش شود.

وی عنوان کرد: لازم است مواردی از قبیل پرهیز از روشن کردن آتش در مناطق مرتعی، رعایت فاصله از درختان و گونه‌های مرتعی در صورت الزام روشن کردن آتش، پرهیز از آتش زدن بقایای گیاهی توسط کشاورزان و باغداران، روشن نکردن آتش در صورت وزش باد، پرهیز از آتش زدن زباله‌ها در مجاورت مراتع (قابل توجه دهیاریها و شوراها) و اطمینان از خاموشی آتش پس از اتمام پخت و پز در طبیعت مورد توجه مردم قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه در خصوص اجرای پروژه و طرح های آبخیزداری در این شهرستان نیز گفت: در ۶ ماهه نخست امسال برای اجرای طرح مذکور در مجموع  20 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی این طرح‌ها را شامل عملیات بندخاکی ۴ مورد (اجرائی جدید و موقتی ) با حجم ۱۱۲ هزار متر مکعب، گابیون بندی با حجم ۱۱۰۰ متر مکعب، ریپ راپ (خشکه چین ) ۲۱۳۰ متر مکعب و سنگ و ملات ۱۳۰ متر مکعب عنوان کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: عملیات مذکور در حوزه آبخیز بیورانی و باعیانی و چمران صورت گرفته و با اجزائی آن ۷۵۰ هزار متر مکعب از هرزآبها کنترل می‌شود که باعث تغذیه منابع آب پائین دست از جمله قنوات و چشمه‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: آبخیزداری، مطالعه ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرایند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن با توجه به تاثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی