بیشترین توجه به حفظ و مرمت بناهای تاریخی ساوه در دوره پنجم شورا و شهرداری | ساوه نار پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳۰۷:۴۷:۰۲
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
it is true
true
false

به گزارش پایگاه خبری ساوه نار , سید مهدی حسینی شهردار ساوه در جلسه شورای اسلامی شهر ساوه که با محوریت حفظ و نگهداری خانه تاریخی نادری ساوه که بخشی از آن طی روزهای اخیر بر اثر بارش باران تخریب شده است، گفت: مدیریت شهری ساوه در دوره پنجم بیشترین همکاری را با میراث فرهنگی در جهت حفظ و مرمت بناهای تاریخی شهر داشته است.

وی بیان کرد: رویکرد مثبت شورای اسلامی شهر و همکاری میراث فرهنگی در این زمینه موجب گردید که طرح بزرگ مسجد تا مسجد از میدان انقلاب تا مسجد جامع که مدت ۹ سال بود، بصورت بلاتکلیف باقی مانده بود با تلاش های انجام شده سال گذشته در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب وعملیات اجرایی آن آغاز گردید.

حسینی ادامه داد: عملیات مرمت گذر عباسیه (بازار چهارسوق) و بازارچه آهنگران به عنوان نخستین فاز این پروژه با همکاری اوقاف و میراث فرهنگی توسط شهرداری ساوه آغاز شد و خانه تاریخی مقدس زاده نیز که به دلایلی متوقف شده بود با پرداخت مطالبات به مالک، تحویل شهرداری گردید که بلافاصله اقدامات لازم جهت به کارگیری مشاورآغاز و تا یک ماه آینده طرح مرمت این خانه تاریخی نیز آغاز می شود.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته شهرداری رویکردی جدی برای حفظ خانه های تاریخی داشته تا مورد تصرف اشخاص قرار نگیرند، گفت: اداره میراث فرهنگی ۱۶ مورد خانه تاریخی ارزشمند را به شهرداری معرفی کرده و توصیه می شود که مالکان از فروش این املاک خودداری کرده تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

شهردار ساوه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در قانون وظیفه ای برای خرید و احیای خانه های تاریخی برای شهرداری تعریف نشده است، تصریح کرد: در ستاد بازآفرینی به شهرداری ها توصیه شده که در جهت تشویق مالکان به مرمت احیای خانه‌های تاریخی حمایت های لازم صورت گیرد.

وی ابراز داشت: در بحث خانه نادری نیز اگر اداره کل میراث فرهنگی این خانه را تاریخی تشخیص داده است باید آن را به ثبت ملی رسانده و تسهیلات لازم را برای مرمت این بنا در اختیار مالک قرار دهد و شهرداری نیز تنها می‌تواند با در نظر گرفتن امتیازات تشویقی برای مالکان این خانه های تاریخی به آنها در این زمینه کمک کند.

حسینی ادامه داد: اما خرید و مرمت و نگهداری همه خانه های تاریخی شهر در توان شهرداری نیست چرا که نیرو و پتانسیل لازم را در این زمینه ندارد اما همه مالکان این خانه تاریخی ارزشمند می توانند جهت مرمت و احیا به شهرداری مراجعه کنند و شورای اسلامی شهر و شهرداری قویا در این زمینه با در نظر گرفتن امتیازات ویژه از آنان حمایت می کند و اداره میراث فرهنگی نیز باید پای کار بیاید.

عبدالله سالمی رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر در جهت نگهداری بناهای تاریخی به ویژه خانه نادری از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد اما اداره میراث فرهنگی نیز باید به عنوان متولی این امر به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل نماید.

رضا ایاز رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز گفت: جای تاسف است که این روزها شاهد تخریب ابنیه تاریخی هستیم و مشکلات بوجود آمده در تخریب بناهای تاریخی ارزشمند حاصل ناکارآمدی مسئولان شهرستان بویژه مدیریت شهری دوره قبل است.

وی تصریح کرد: تخریب فضاهای پیرامونی خانه نادری در گذشته به بهانه فرسوده بودن بافت آن منجر به آسیب دیدن این خانه قدیمی شد و با گذشت مدت کوتاهی شاهد تخریب این خانه و ریزش دیوارهای آن هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر حفاظت از بناهای تاریخی ارزشمند و خانه‌های قدیمی نظیر خانه نادری گفت: موضوع حفاظت از خانه‌های قدیمی نظیر خانه نادری به مالکین ابلاغ شده است و هم اکنون در حال طی تشریفات اداری برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی است.

ایاز به رویکرد حمایتی و اعطای تسهیلات کم بهره در خصوص مرمت و احیای خانه‌های قدیمی ساوه اشاره کرد و گفت: با اعطای تسهیلات و اعمال سیاست های تشویقی می توان مالکین خانه های قدیمی را به ایجاد کاربری هایی نظیر اقامت‌گاه بوم گردی، نمایشگاه، موزه و رستوران سنتی در این ابنیه تشویق کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه مالکین خانه های قدیمی به دلیل اینکه به دنبال منفعت اقتصادی هستند درصدد تخریب خانه‌های قدیمی و احداث مجتمع‌های مسکونی هستند.

ایاز با تاکید بر اینکه باید موضوع تخریب خانه‌های قدیمی به بهانه ساخت و ساز در نطفه خفه شود، افزود: بخشی از خانه نادری اخیرا بر اثری بارندگی تخریب شده و مالک هم به دنبال تخریب و تغییر کاربری با ساخت و ساز به صورت مجتمع مسکونی است که باید مانع از این اقدام که تهدیدی علیه میراث فرهنگی شهرستان است، شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی